fredag 19 augusti 2011

Kärleken Är Röd

Ååååh, jag ska börja blogga här på FOTO's sajt - spännande :o) Jag tror jag börjar med att göra en test - och vad passar sig bättre än att mina kära små röda Rubiner hjälper mig - Nyckelpigorna. Jag älskar nyckelpigor och det bästa jag vet är när det blir nyckelpigsinvasion, jag är väl den enda som älskar det? :o) Då bits dom ofta, näää, inte hårt - det nyper till lite. Dom är törstiga och väldigt hungriga och varför det blir invasion är för att nyckelpigorna har ansett att i år är det då gynnsamt att sätta små barn till världen.

Oftast sker det då våren är regnig, då blir det många bladlus och nyckelpigan som är smart, inser att nu finns det gott om mat till våra små - så då lägger dom sina ägg och invasion ser man lite senare. Underbart!! Det är väldigt roande att se människor när det är invasion, för alla springer, dom skriker och slår med armarna och jag kan inte påstå att folk ser så glada ut, men jag - ahh, jag går runt med världens smile :o) Här sitter en nyckelpiga på sin kompis i solens sista strålar.

 Tittar man noga så ser man att det är nyckelpigor omkring honom som lugnat ner sig för dagen och nu vilar upp sig inför nästa dag. Bilden har jag tagit med en Canon 40D och Canons macro 100 -2,8. Jag valde 2,8 för att få det korta skärpedjupet som jag tycker blir väldigt trevligt. Inga stativ, inga blixtar - allt jag fotar sker handhållet förutom vid Interiörfoto. Jag är väl lat av mig som tycker det är lite jobbigt att dra runt med allt.


Nyckelpiga som sitter på sin kompis i solens sista strålar denna vackra dag då det var nyckelpigsinvasion. Vårens budbärare är dom verkligen dessa små sötnosar, kan man bli annat än glad när man ser en nyckelpiga? :o) Bilden tog jag hemma hos min underbara syster Jonna Bergström i hennes dåvarande trädgård en härlig vårdag.

Nyckelpigor om våren

Denna bild tog jag också hemma hos Jonna, lite senare på eftermiddagen och jag hade vridit kameran en smula. Samma objektiv och kamera som bilden ovan.


 Äsch, jag tar en bild till, kan ju fylla bloggen med nyckelpigor som kryper runt, samt myror och annat sött :o) Den här tog jag i min egen trädgård i ganska dåligt ljus - jag var inte riktigt beredd på att hon skulle flyga så skärpan är väl inte den bästa- men jag gillar den - därför att hon ser så fri och lycklig ut . Och konstigt nog, de flesta av mina bilder som faktiskt är lite misslyckade, de är dom jag gillar bäst. Så en bild behöver inte vara tekniskt perfekt, det tycker inte jag iaf.


 Tja, nu har jag gjort en test - bara och trycka på publicera då och se om det kom med? :o)
 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar