lördag 27 augusti 2011

När man tar vad man vill ha

Jag tänkte här på min blogg berätta om min bild som blev stulen och som det skrivs om på en del sajter! Inget kul inlägg, men alla inlägg är inte lika trevliga helt enkelt. Så, för att det inte ska bli alltför tråkigt, livar jag upp det med lite roliga bilder om hur en stöld kan se ut i Naturen :o) Jag har i många år sett hur många utav mina bilder blivit bestulna, inte bara mina bilder - utan även webdesign, texter m.m.

Men jösses Tammy, skyll dig själv!!! Är du så dum att du laddar upp bilder, webdesign (hemsidor) m.m. på nätet, ja, då bjuder du på kalaset och du får faktiskt se det som finfin reklam... - Se det som en komplimang, någon gillar det du gjort och vill ha det, det är väl inte dåligt??


 Men, så fungerar inte jag. Jag försökte se det så som de där kloka sa, komplimang, reklam, trots att mitt namn inte stod någonstans, för det hade de tagit bort och skrivit dit sitt eget.., många ggr manipuleras också ens bilder - varför det? Jo, för att ingen ska komma på dem. Hur många år har jag hört samma visa? Hur många år har jag inte bara struntat i det? Hur många gånger och under hur många år har jag kontaktat de som stulit mina saker och sagt ifrån? I 98% av fallen får man inga svar. I en del fall så försvinner bilden, och nej - tro inte du får en ursäkt! Och när man väl får svar, så får man ett spydigt nonchalant svar! Nej, bli inte irriterad, bli inte upprörd, se det nu som den där fina reklamen...., för du var ju så korkad att du faktiskt bjöd på kalaset själv genom att lägga upp det på nätet!



Men, det finns faktiskt de som svarar, en mycket liten del.... De som inte visste, de som blir uppriktigt ledsna. Och som med allt i livet, kan vi alla göra fel. Dessa personer som faktiskt har så pass mycket hyfs i kroppen, de är jag schyssta tillbaks mot. Jag har bjudit dom på andra bilder. och det är bilder jag inte har publicerade.



Snål är jag inte, jag är inte girig, jag avskyr snålhet - men jag avskyr också när någon trampar på mig och struntar i att ens be om lov. För när jag var liten fick jag lära mig av mina föräldrar att be om lov. Jag fick lära mig att skilja på ditt och mitt! Jag fick lära mig varför man gör så, och jag tyckte redan då att det var ju en självklarhet.



Jag fotograferar därför att jag ÄLSKAR att få vara i den världen..., där jag ser, skapar, njuter och känner. Jag fotograferar alltid gratis för mina vänner vid dop, bröllop och kalas och gud vet allt som kan hittas på. Jag fotar för mitt jobb ibland, även då gratis. Jag vill inte ha betalt även då de vill betala. Jag skänker bort bilder som ibland sålts till välgörenhet för djur och och andra utsatta. Jag ser det som en stor ära om någon skulle vilja hänga upp en av mina bilder på sin vägg. Jag tycker själv det är jättekonstigt att se och kan inte förstå att någon ens faktiskt vill det.

Att någon där gillar min bild så mycket att dom vill ha den på sin vägg är för mig otroligt roligt. Jag har inte en enda bild på mina egna väggar och de jag har som ska hängas är alla från min syster, bilder hon tagit som jag fullkomligen älskar. Jag har aldrig strävat efter att synas, jag hänger inte på utställningar och andra tillställningar även om det säkert hade varit givande, men det är inte min grej! Jag vill bara få vara...., jag vill på min fritid få vara i naturen, med djuren. Det är livslust för mig! Jag anses säkert som tråkig och dum som inte gör det.

 Men, jag publicerar mina bilder på internet och jag älskar att se andras bilder där, då jag i min ensamhet kan sitta och njuta av det jag ser där - utan sorl i bakgrunden från andra, inga ord som sägs, ingen som pockar på ens uppmärksamhet. Jag kan få sitta där och njuta av andras skapande och är då inte nätet helt fantastiskt? Nå, vad hände då med min bild som stals?



Jo, den fanns plötsligt lite varstans. Jag surfade in för att beställa något till min kamera på en sajt och där fanns min bild på första sidan... Den fanns på stora företags sajter. En del hade den i sin logga, header. En del sålde den vidare som design, men även att ladda ner för en summa pengar. Den fanns på politiska sajter, bloggar, företag - för att inte nämna några namn så fanns den faktiskt att finna lite överallt. Vad känner man? Kände jag någon glädje? hedrad? reklam? Självklart inte. Kände jag nånstans, att jag fick skylla mig själv? Absolut inte!

 Upphovsrätten kan jag, och jag vet att det behövs varken en stämpel med copyright under mina bilder eller en vattenstämpel tvärs över hela bilden så att man inte kan se bilden längre. Men man kan göra det om man vill, ett sätt att försvåra även om en tjuv självklart kan fixa detta lilla problem hur lätt som helst Upphovsrätt till ett verk, ett fotografi m.m skapas när bilden tas och den som skapat det får upphovsrätt till det, fiffigt eller hur? Ingen annan kan utnyttja detta verk/fotografi utan tillstånd. 

Det är basala kunskaper i svensk och Europeiskt lagstiftning Tillgängliggörandet på Internet är en ensamrätt som upphovsmannen innehar - i detta fall, jag! Vilken toppengrej, en lag vi ska värna om för det innebär att jag, du och andra kan dela våra verk med varandra och få njuta av varandras verk utan att någon norpar det och gör det till sitt, eller? Här är en annan kort liten bildserie, även den på en Glada, men här med en Börringevråk -Japp, jag är barnslig, jag vet :o) Ha överseende med bildkvalitén, dålig kamera, dåligt ljus, kass fotograf :o)







Nåväl, jag tog kontakt med bildombudsmannen och frågade vad kan jag göra? Bör jag göra något? Han förklarade för mig hur man går tillväga och jag minns så väl hans sista ord den där gången för längesen - var inte så snäll Tammy! Är dom snälla mot dig tycker du? Det stämmer jag kontaktade honom för längesen - ändå la jag ner det då, jag gick inte vidare. Varför? För att jag inte vill såra någon! För att jag någonstans inom mig försökte köpa de där orden att jag skulle se det som en ära att det stulit min bild...!

 Jag har ett enormt tålamod, iaf med en del saker. Bl a med denna bilstöld. Så kom då den dagen då jag fick nog, för nog får jag alltid till slut om någon kör över mig. Jag kan vara förstående, - viljan att se och förstå styr mig ibland, tyvärr får jag säga. - KÖR PÅ!! Jag har fått nog!! Så skrev jag den där dagen till bildombudsmannen. Det räckte att jag sökte på en del ord på Google så dök min bild upp lite överallt. Jag blev ganska så chockad att se hur en del stora företag bara norpat den. På Google kan man söka sina bilder via denna funktionen: se länk Google bilder Det finns massor av andra sätt, men överlag så räckte det med vissa ord för att min bild skulle dyka upp.

 Nu har min bild plockats bort från massor av sajter. Ändå räcker det med att söka via Google så ser man den ändå. Och det är sajter jag inte ens sett förut. Nej, jag tar inte alla, jag har varken ork eller lust eller tid. Men jag tycker inte det är ok, inte det minsta lilla. Och jag är helt övertygad om att seriösa, hängivna fotografer håller med mig, det har jag fått bekräftat om inte annat av alla mail den senaste tiden. Tack till er!

 En del är av den åsikt som jag skrev om först, att man får skylla sig själv. Och alla är fria till sin åsikt. Man behöver inte dela andras åsikter. Men jag är väldigt glad att jag kan få ta del av andras underbara verk och njuta av dem via nätet, helt fantastiskt och det är en rättighet man ska värna om. Inte något som ska gömmas, låsas in eller på något sätt tas bort i rädsla för att de ska stjälas. Att t.ex få sen någons bild som bor på andra sidan jordklotet, att få se vad den fångar med sin kamera..., det är för mig underbart kul. Ja, just det! Kanske en bild på själva bilden som blev stulen hade varit något att ta med i inlägget också ;o)



 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar