måndag 19 september 2011

Kärleken till havet

Gråsäl leker i havet

Jag ligger ner på stranden när jag tar denna, dels för att sälarna blir lugnare, men även för att få en bättre vinkel och en stadigare hand då jag nästan frös ihjäl :o) Ligger man ner, lugnar man djur, man framstår inte som samma hot som då man står upp. På detta vis kom jag nära sälarna och med tiden vann deras förtroende. De känner igen en hur lätt som helst, en del utav dom är över 40 år gamla. Jag besökte dom varje dag efter jobbet.

Jag skriver jag? Det är inte helt sant, det var jag och min kära syster Jonna! Till slut simma vi även med dom, men det är en annan story ;o) Sambo med havet står det här i min profil på höger sida... Jag är uppvuxen med havet omkring mig, doften, ljuden, måsarnas skri..., Jag får ro i min själ helt enkelt. Jag är Hemma. Vart jag än reser, hur vackert det än är dit jag kommer..., så längtar jag alltid hem, till havet. Och till havet går jag när jag vill hämta styrka, kraft, kärlek och ro, - havet ger mig det jag inte kan finna på något annat ställe.

Jag kan sätta mig på en sten och bara sitta där i timmar och andas in, tills jag fylls av det där lugnet, den där själsliga ron som jag bara finner där. Det kan storma, regna, blixtra - det spelar igen roll. När livet känts nattsvart, har mitt val alltid varit att gå till det blå. Som om alla svaren fanns där? Men visst finner jag kanske svaren där..., jag hör vågornas rullande sång, jag känner styrkan som är lika stark som rofylld på samma gång och jag lyssnar på havets melodi och smaken av sälta i luften fyller mina lungor - och där är dom, svaren som jag söker. Svar befriad från ord.

Snäcka på stranden

Bilden på snäckan är tagen med en canon 40D + Canon 16-35/2,8 Jag ligger som vanligt ner när jag tar den för att få den låga vinkeln, ja - man blir lite blöt :o) Samt får lite frostskador om det är vinter. Om man tittar riktigt noga, så hittar man havets guld där - bärnstenarna! Fast, det sägs att man bara hittar dom, om man behöver dem?! 


Bärnsten som ligger på stranden

Bilderna på bärstenen har jag tagit med Canon 40D + Canon 16-35/2,8 + ett gråfilter, heter dom så? Jösses så värdelös jag är på vad saker heter, - ett filter som tonar ner himmeln. För dom som inte vet är det ett filter som är tonat längst upp, och dessa fungerar kanon om man fotar i solnedgång t.e.x. Det finns även olika styrkor på dom, så det finns alltid något som passar alla :o) Jag låg självklart ner även här medan vågorna tog både mig och bärnstenen, men kul hade jag iaf under tiden!



En säl simmar fram för att kolla in mig och jag kan inte med ord beskriva den kärlek jag känner för dessa underbara djur. Sv/v eller färg? Spelar inte så stor roll, dom får mitt hjärta att slå frivolter av lycka.


gråsäl smyger simmandes in till mig 

Bilden är tagen med en Canon 40D + Canon 400-5,6 Att få se solen sänka sig för kvällen och ta godnatt, medan havet vaggar henne till sömns är livsglädje för mig!






Snäcka i solnedgång 

Snäckan på stranden Snäcka i solnedgången Canon 40D + Canon 16-35/2,8 Att ha dessa underbara djur som följer mig längs stranden där jag går, fyller mig med lycka och kärlek.





Ibland undrar jag om de inte har lika svårt att låta bli att titta på mig, som jag har på dom? För jag kan helt enkelt inte ge upp och gå hem, min kärlek för dom är så stor att det känns som jag ska gå i bitar. Ibland har jag stannat till långt in på natten, bara för att få höra deras läten, känna deras närhet. Att bara få vara där med dom.





Jag berättade en gång i en annan blogg om hur sälarna passade min bilnyckel jag tappat hos dom :o) Jag kanske återkommer med det här också, för det var något av de vackraste jag varit med om. En utmärkt sten att sitta på vid havet och bara få följa med i havets rytm.



Om det blåser mycket, kan man ta skydd bakom en sten :o)


Nyckelpigorna på stranden

Och det allra bästa med havet och livet på stranden är att: det spelar ingen roll om det är Vår, Sommar, Höst eller Vinter - för där är lika vackert året om. Och nog tusan tycker jag nog det är vackrast på vintern där trots allt, jag som avskyr höst och vinter, har åtminstone mitt hav att gå till och där ska jag finna kärleken igen. De här har jag skapat av och med kärlek.








Säl bland is

Alla bilder på sälarna är tagna med en Canon 40D + Canon 400-5,6, ibland har jag fått backa bakåt då dom kommit för nära och då man inte kan zooma med mitt objektiv. Frågan är vad man kan göra med ett vidvinkel? :o) Oj, jag kom av mig helt här..., det är dessa underbara sälar som gör att jag smälter bara jag ser dom. Alltså inte mina bilder, utan deras ljuvliga blickar - Hur som blev det lite många bilder, men håll till godo och jag lovar, jag kommer tillbaks till dom igen :o) Go'natt!


Gås på stranden

 Bilden är tagen med förutom kärleken, en Canon 40D + Canons 70-200/4 Bilden är tagen i Limhamn/Malmö. Övriga bilder är tagna i Skanör&Falsterbo, samt på Österlen. I Skåne alltså ;o) /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar