fredag 25 november 2011

Ett Kärleksbudskap

Padda formar ett hjärta när han simmar

 "Det finns ingenting som slår paddfotograferingen på våren....♥" Japp, så är mitt svar! Ibland får jag den där frågan - vad är det bästa du vet att fota Tammy? En jättesvår fråga så klart. Jag har ju mängder av drömmar..., ställen jag önskar att en dag få se, ställen jag vill fota, motiv jag önskar att fånga. Vet inte ens om jag kan svara på frågan? Jag har för många drömmar helt enkelt. Men, jag kan säga så här: Jag älskar att fota Sälarna därför att dom får mitt hjärta att växa sig dubbelt så stort av kärleken.

Jag älskar att fota myror, därför att dom får mig alltid att skratta :o) Och jag älskar att fota grodorna, därför att dom är så oerhört underbara att fick sälarna mitt hjärta att växa sig dubbelt så stort, så brister det nästan av lycka när man tittar på en söt groda. Sen finns det självklart Mannen i mitt liv, han som får mig att gråta blod och dö av kärlek på en och samma gång :o) Men, självklart kan jag inte svara på frågan...., men jag vågar ändå säga att hittills...., så finns det INGET som slår paddfotografering på våren :o)

Padda tittar nyfiket på mig

Paddfotograferingen är Årets höjdpunkt! Den är ett måste!! Den är så viktigt att INGET kan komma emellan. Inget får komma emellan. Och det handlar egentligen inte om strävan att få en bra bild - det handlar om livet där bland paddorna som är oslagbart fantastiskt. Tiden är kort, paddleken går snabbt....,ett par dar - sen är den över och man får vänta ytterligare ett år. Både jag och min goa syster Jonna, ser paddfotograferingen som årets höjdare :o)) I alla år har man älskat dessa paddor, men det tog några år innan man insåg att man helt enkelt måste fördjupa sin kontakt med dom ;o) Så, vi tog och packade ner undervattenskameror!

Nu äger jag ingen sådan kamera själv, än så länge ;o) Men min syster äger några då hon bl a är en fenomenal UV-fotograf, faktum är att hon är den enda kvinna som vunnit SM i UV-foto och gissa hur stolt jag är över henne då? :o) Iaf, hon har kamerorna...,men första gången hade hon endast en liten kamera att låna mig, självklart fick jag låna hennes stora monsterkamera om jag ville, men - nejtack, den ser ut som en rymdraket och jag begrepp iaf då, ingenting av hur den fungerade. Nåväl gott folk, att fotar paddor är helt UNDERBART!!! :o) man kunde liksom inte stoppa ner kameran i dammen förrän man blev överfallen av ljuvliga paddor :o) Har ni sett vilken modell jag har? Han är bedårande ju!! Lite svårt att fota förstås när han är så nära ;o)

Tammy fotar paddor

 Jag tycker han är förtjusande, se så fint han sitter :o)

Tammy fotar paddor

Jag älskar honom!!


Jag kunde inte sätta ner mina händer i vattnet förrän paddorna strömmade emot mig och hängde sen i klasar på mina händer :o) Se paddan på min ena hand, han sitter FAST ordentligt. Det kallas faktiskt för Amplexus och är något hanen gör vid parningen. Nu misstog dom nog mig för en padda, och det beror antagligen på värmen från mina händer.


Händerna fulla med paddor.  Det gick inte att stoppa ner kameran under vattnet förrän paddorna kväkande hängde sig fast i ens händer, och kröp upp mot ens arm och låste sina söta små armar i en och verkade somna... :o) Men det kallas Amplexus och hanen gör detta på honan vid parning. Men jösses så fruktansvärt underbara!!! Så fort jag försökte plocka bort dom försiktigt, kom världens mest underbaraste små läten.......åååååh Guuud, helt underbart - jag var i Paradiset! Gissa hur svårt det är att fota paddor under ytan och under denna tid? Ens händer är ju upptagna hela tiden, eller så hängde dom i klasar på min kamera!!

 Amplexus paddor kramar min hand


Efter denna magiska upplevelsen kunde man bara inte sluta.., man ville inte åka hem, man ville inte lämna dom, man ville endast vara där i deras värld och njuta av detta spel. ett Kärlekspel. Så, vad göra? Jo, vi måste i dammen, vi måste under ytan ordentligt ju.... :o) Sagt och gjort - det är bara och hoppa i denna damm :o))) Vi åkte tillbaks och denna gång vi hoppade i hade vi även sällskap av en alldeles underbar vän och tillika Jonna's dykbuddy Ingvar Eliasson, dom tillsammans kammade föresten hem Silvermedalj på VM i Turkiet, så jag måste säga att jag var sannerligen i goda händer där i djupet ;o) Tre hängivna galningar som fått för sig att fördjupa sin kontakt med paddorna, kan det bli bättre? Nope - iaf inte för oss, vi har alltid extremt kul och denna gång var inget undantag. På med dräkterna och sen var det bara att hoppa i.


Tammy och Jonna Bergström. Denna bild är tagen med en Canon Powershot Pro 1 och den är tagen av G. Stenström som jag misstänker tog alla bilderna på Auto. Ingvar var inte sen med att hoppa i :o) Här sitter han och gör några kontroller i kameran.



Här sitter Jonna och försöker göra några kamerainställningar, men det är lite svårt då hennes händer blir anfallna av ursöta paddor ;o) Tror dom kröp in här i hennes dräkt för hon skrattade så gott :o)

Den som aldrig hoppat i en damm förut kan inte föreställa sig vilken chock det är :o) Man sugs liksom ner i en bottenlös avgrund och när man försöker slita upp sina ben som håller på att försvinna för gott, -så sugs man ner lite till, som kvicksand ungefär - helt underbart är det :o) Ni som dyker vet ju hur viktigt det är att ligga still om man ska fota under ytan, -att inte paddla och sparka med ben å armar -, men vad gör man när man inte ens vet var man är nånstans? och när man inte ens vet om man ska sugas ner för gott i det, det känns nämligen så :o)

 När man sen försöker titta under ytan, så ser man inte ett SKVATT!! Sikten är = 0 och man undrar, hur ska detta gå till? Hur ska man kunna fota här? Man kan ju inte stå, ligga, inget...man ser ju för fasiken inte ett dugg, minsta lilla sparktag och jösses, det känns som man ligger i en stort gyttjehav... :o) Men, skam den som ger sig...! Haha, kolla in min stil - det är jag till vänster i bild med Jonnas lilla UV-kamera. Jag ser ut som ett fån, jag begriper inte vad det är jag har i händerna? - vad är detta för ett lock som trilla av? Kan man fota med denna?

 Jonna och Tammy Bergström fotar paddor Foto: G. Stenström - 
Kamera Canon powershot Pro 1 - automatikinställning

Ingvar finner sig snabbt till rätta som den erfarna dykare han är, Jonna med...! Själv var jag i ett mindre chocktillstånd över botten som sög ner mig och försökte konstant hålla mig borta från chocken genom att ständigt upprepa för mig själv som ett mantra att detta är helt underbart ju, - äntligen får man simma med paddorna - arghhh :o) Ingvar simmar lugnt runt och fotar paddorna, han hade minsann inga problem :o)



Under ytan försökte jag se vad som var upp och ner och vad som jag egentligen såg??? paddlek Det är som sagt svårt att fota i en damm där allt piskas upp från botten så fort man rör sig lite, då sikten blir dålig av minsta lilla rörelse. Man försöker ligga stilla, men blir även väldigt nedkyld. Inte för att man bryr sig då, - man är ju i paradiset. Men, mellan varven sprang jag upp för att tina upp mina händer som jag tappat känseln i och vad hamnar man då? Jo, i nästa vattenhåla :o) Jag kan förstå om folk tittar underligt på en......., man är ju inte som man borde väl :o)


 Tammy fotar paddor. Självklart snöar jag in där en stund på land :o))


Canon 40D och ett Tamron 90 använde jag denna dag. Tamron ger en vacker bokeh, men den hanterar inte höga kontraster på samma eminenta vis som Canon 100 -2,8. Oftast vid höga kontraster får man kromatiska abborationer - vilket kan ses som små blå fläckar i bilden. Men om man höjer handen ovanför objektivet kan man få lite bukt på det. Tyvärr tänkte jag inte på det vid detta tillfälle. Här är kontrasten inte lika hög, och den kromatiska abberationen finns då ej heller.


 Paddorna har fantastiska ögon, kan skifta i allt från gult till mörkt röda.

paddlek



 Man blir härligt förtrollad av de där ögonen!! Padda Varje år har vi återkommit, det är som ett gift :o) Jonna köpte en ny kamera med ett nytt UV-hus, och jag fick då lära mig hur hennes gamla fungerade och kunde då ta det- detta monster till kamera, tungt som bara den att bära på land, men självklart lättare i vatten. Här har jag tagit en bild på Jonna där hon sitter på land och ska gå i, i förgrunden har jag ett lekande paddpar som iakttar henne - Så här ser det nämligen ut från paddornas vy när jag är på samma nivå som dom:)

 Jonna och paddorna


Parande paddor kommer simmandes bland grodägg, jag ligger under allt! Hanen håller hårt (amplexus) runt honan. Padda bland grodägg Vad är då detta??? Om du tittar riktigt noga så ser du att en GRODA har bestämt sig för att para sig med en PADDA :o) det är alltså en groda som håller hårt i paddflickan. Det svarta pärlbandet du ser är PADDÄGG, i bakgrunden kan du se GRODÄGG, dom är mer utspridda och inte i pärlband som paddäggen.

paddor och grodor parar sig


Här är ett paddpar som sitter på en gren under ytan, man kan se deras spegelreflektion i ytan! paddor under ytan parar sig Man kan inte styra över Kärleken ;o) På bilden ser du en GRODA som bestämt sig för att para sig med en PADDA...hmmm ;o) Se på deras söta fötter - ser du hur olika dom är?!

Kärlek mellan padda och groda


 Paddpar bland grodägg :o) Paddlek Kan man annat än älska dessa magiska djur?? Här paddpar med paddägg ur honan, samtidigt som de simmar bland grodornas ägg. Den där fossingen är ju bara något av det vackraste jag sett!


Jag ligger under paddan, och så här kan då vyn se ut - man får med alla träden och t.o.m molnen på himmelen :o)

 Padda under ytan

 Detta var ett budskap med Kärlek från paradiset :o)
 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar