torsdag 22 december 2011

Den motvillige modellen

Foto: Jonna Bergström - Bildtitel: Angel

" - Tammy, jag måste ta några poolbilder och har några ideér om vad jag är ute efter - när kan vi göra detta?? " Orden kommer från min kära syster Jonna. Hon behöver ta poolbilder och jag vet vad det innebär!! Det innebär att jag kommer frysa ihjäl, det innebär ett lidande utan dess like...., och det innebär att jag ska hoppa i en pool som är iskall!! Vi hade ingen tillgång till uppvärmd pool här och det var inte tal om att besöka någon simhall, för där kunde vi inte göra dessa bilder. Nä, det ska vara iskallt, helst is på ytan..., gärna mitt i natten.

Och som denna gång, efter några veckors flytt och dagen på ära, flyttstädning hela dan. Sen, var det bara att hoppa i isvaken :o) Jag skulle ljuga om jag sa att jag kände för detta! :o) Jag var utsliten, jättetrött, frös av bara tanken...., men vad gör man inte för sin syster? ♥ Tanken av att hon kanske inte blir nöjd, och jag får göra om allt igen - gör att jag biter ihop och hoppar i och väntar på order om vad jag ska göra ;o))

Tammy modell åt sin syster Jonna

Jag skriker, jag fullständigt VRÅLAR när jag hoppar i vattnet och skriker till henne att DETTA SKA GÅ UNDAN, SÅ TA BILDERNA FORRRRRT :o)) Jag vet ju hur lång tid det kan ta innan man får ordning på belysningen och att allt klaffar, plus att man ska hitta den där idèen som fanns i ens huvud och allt detta ska hon få mig att förstå som håller på att frysa ihjäl och bara kan tänka på ett varmt bad. Men jag biter ihop, här ska inte gnällas, jag är väl en viking för tusan :o))

När jag inser att hon inte får till bilderna, förlåt - MIG som hon tänkt sig. Utan tiden drar iväg och allt jag gör blir fel, hör jag henne säga: " - Men snälla Tammy, du får ju slappna av lite, du ser jättearg ut på bilderna därför att du spänner dig - slappna nu av och skärp dig " VA??? Ser jag arg ut??? Nämen ååååhhh, så underbart..., något annat du vill klaga på medan jag är i livet? ;o) - jag håller ju för fasiken på att DÖ och du ber mig slappna av?? Är du helt galen???

Jag är jätteglad om jag kan se arg ut, det innebär att jag ännu är i livet ju, svarar jag och kan knappt röra munnen, än mindre kroppen som nu stelnat till :o)) - " Såja, bara några bilder till och så ser du till att se avslappnad ut, så går det fortare säger hon och ler" - Hon klädd i våtdräkt och som dessutom har mage att säga till mig att hon minsann också fryser!! Arghhh!!

Tammy UV-modell. Foto: Jonna Bergström

Att stå bakom kameran är jättekul! Men att stå framför kameran är inte lika roligt, det är det nog inte många fotografer som tycker om, även om vi ibland gör det. Men som fotograf behöver man ibland en modell i en bild, då får man bita ihop eller så ser man till att göra det så roligt man kan, för sen blir det payback - du blir min modell ;o) Och, visst sjutton är det roligt sen när man går igenom bilderna tillsammans - det i sin tur gör att man ställer upp igen, för hur jobbigt det än är, så är det kul att se resultatet.

Tammy i pool.  Foto: Jonna Bergström - Bildtitel: Fairy

 En del bilder kan bli kanonbra om inte bättre i sv/v - eller som två helt olika bilder.

Foto: Jonna Bergström - Bildtitel: Fairy Sv/v

Denna bild är en av mina personliga favoriter, jag älskar ljussättningen, och känslan i bilden. Och begriper överhuvudtaget inte hur hon lyckades få den med tanke på att jag var helt hopplös och kände mig döende :o)

Foto: Jonna Bergström - Bildtitel: Starcatcher

Den här bilden tyckte vi båda påminde lite om stjärnor i rymden, därav titeln.

Foto: Jonna Bergström - bildtitel: Helping hand

Den här bilden gick rakt in i mitt hjärta när jag såg den - den var så mycket jag!! Det här känns som JAG, eller hon har lyckats fånga mina JAG om jag säger så?! När jag ser min spegelbild som blivit i ytan, den där förtvivlade personen, - jag - som jag försöker trösta...., oj, jag ryser nästan....,den här har ett särskilt värde för mig, och när jag såg den, så var allt glömt om iskylan :o) ~ Jonna och jag har massor av projekt ihop och har alltid jättekul så klart när vi gör detta. Och tusentals av olika bilder inom detta, men jag valde ändå att dra med henne ut på stranden i Söndags när snöflingorna föll ner från himmlen - tänkte att det skulle bli bra för mina bilder jag hade i skallen - nämligen " Kvinnan vid havet! Jag har förvisso lyckats få ihop ett antal redan, men tyckte ändå att det var längesen hon frös ;o))


Jonna på stranden i december. Kamera 5D + Canons 50 mm + plus ett tunt skynke som inte ska kunna ge värme ;o)) Dessa bilder kan bara tas i slutet av december :o)

Jonna ska bada i december Kamera 5D + Canons 50 mm + plus ett tunt skynke! 

Här var hon visst ute och kände på vattnet sedan, eller om det var vattnet som kom upp och kände på henne vill jag ha osagt? :o)


Jonnas arm darrar. Kamera 5D + Canons 50 mm + plus ett tunt skynke Oj, vad hon darrade :o))


Jag bad henne gå fram och tillbaks lite så jag kunde få ta lite bilder, men herreguuud vad hon klagade!!! Jag skulle minsann skynda mig, och om jag inte snart var klar så skulle hon slänga mig i havet! Jag påminde henne om poolbilderna, och sa att detta är rena drömmen ju - Så sluta gnäll, lite frisk luft dör du inte av ;o)


Bilderna är ursköna i färg, men blir väldigt bra i sv/v också. Jag konverterar till sv/v och ökar kontrasten för att få mer stuns i bilderna! Här är den i färg, skön i färg också då havet och stranden ger ett underbart ljus, trots att det var helt mulet ute.



Så, gott folk - har ni inget att fota, för så känns det ibland - fota varandra :o)) För även om det kan kännas som en pina att stå framför kameran, kan det vara jättekul och jag tror nånstans att det ibland kan vara nyttigt, om inte annat så lär man sig hur jobbiga fotografer kan vara :o) Och man behöver inte fota i dagsljus, det går lika bra i mörker :o) Denna bild tog jag på Jonna vid Ale Stenar för några år sen i slutet av Oktober och jag minns hur bitande kallt det var ;o) Och jag minns hur hon tjata på mig att skynda mig även den gången, och ju mer någon tjatar, desto längre tid tar det ;o)

Ale stenar

Ok, jag ska erkänna, jag fick klä av mig på stranden efteråt och ge Jonna mina varma kläder, så lite snäll var jag allt ;o) GOD JUL ALLA UNDERBARA NI OCH HA EN JÄTTEROLIG JULHELG! Ps. Den motvillige Mo..., jag kunde inte låta bli att tänka på en bok :o) Självklart medvetet! Motvilliga lät tråkigt :o) Ds Julkram till er
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar