torsdag 8 december 2011

En doft av sommaren

Vallmo, blåklint och prästkragor

Varje dag innan midsommar då jag körde till jobbet såg jag detta fantastiska fält med präskragar, blåklint och vallmo. Och varje dag tänkte jag: JAG MÅSTE FOTA DETTA!! Men, varje gång jag hade tid att fota det, så regna det, eller så var det full storm. Istället för att reta upp sig på bristen av varmt vackert ljus, tog jag denna bilden då det storma och valde att använda en längre slutartid för att fånga blommornas dans i vinden.

Jaaa gott folk, nu sitter det verkligen på plats med ett sommarinlägg ♥ Eller vad säger ni? :o) Jag var ute en promenad nu ikväll och plötsligt slog det mig att: Oktober och November och halva December är avklarade!! Vilken lycka :o) Jag avskyr dessa månader nämligen...., mörkt, kallt, fuktigt och allt är bra tråkigt. Jo, jag känner tyvärr så, har verkligen försökt att se de vackra i dessa månader, igen får jag väl säga - men misslyckades.

Men jag försöker iaf. Och snart är det vår årliga sommarfest :o) Japp, nu ska vi snart ha sommarfest syrran och jag! Vi firar den runt den 21 December - Midvintersolståndet. Då åker bastkjolarna och bikinin på och då firar vi att nu vänder det mot ljusare tider igen - jippie :o) Julafton och sånt trams kan ju inte ens jämföras med sommarfesten :o)

En liten Hoppspindel som sitter inuti en av mina blommor i trädgården.

Och snart är det vår....,ja, så måste man få säga - Man kan iaf önska att det går jättefort - iaf om man heter Tammy så får man känna så, det har jag hört ;o) Kan ni så här vid denna årstiden föreställa er när de Japanska körsbärsträden blommar?? Ååååh, jag fullständigt älskar dessa träd! Den här bilden på den lilla spindeln tog jag i min förra trädgård, där jag planterat dessa vansinnigt vackra träd! Spindeln var en 5 mm kanske och kunde inte valt ett bättre boende! iaf, inte vackrare.

Japanskt körsbärsträd

Eller våra vanliga körsbärsträd, ofantligt vackra även dom. Den här skirheten som våren bjuder på..., jösses, det kan ju ingen årstid mäta sig med!!

Körsbärsträd med myra

Skräddarna på vattenytan, här under parningsleken. Vem filuren är som drar dom i benen är, vet jag inte? Såg att flera gjorde på detta vis, men har tyvärr inte tagit reda på varför ännu, får göra det. Den limegröna nyansen ser man inte med blotta ögat ner man tittar ner i Ån, utan först när du tittar genom kameran ser du hur magiskt det är. Färgen uppstår av de nyutslagna träden som speglar sig i vattenytan. Skräddare på vattenyta


Jag älskar att leka med skärpedjupet och att försöka få fram en drömmande ton i bilden. Så, det är inte min syn som är värdelös här, utan ett väldigt medvetet val av skärpedjup! Sen lägger jag skärpan precis framför blommorna, så att det blir helt oskarpt. Och väljer att överexponera bilden för att få fram skirheten.


Och sen vaknar dom - Underbaringarna.....♥ ♥ - Lövgrodorna talar jag om, så klart!! :o) Här har jag fotat dom när träden precis slagit ut! Jag älskar denna gröna skirheten, jag blir fullständigt knockad av den varje år och kan inte se mig mätt. Helt fantastiskt!!

Lövgroda i träd

Jag har blad framför linsen och för att få fram den mjuka, softa känslan av våren. Här får lövgrodan syn på en liten insekt och blir djupt fokuserad! Man ska alltid stå så stilla man kan, inga hastiga rörelser bland djur. Till slut kan dom acceptera att man står där och då koncentrera sig på annat. Märker man att man stör ett djur, bör man avlägsna sig lugnt därifrån.


En annan underbar varelse är - Klockgrodan! Här en spelande Hane som blåser upp sig när han spelar. Och dom spelar de mest fantastiska symfonier - man blir lycklig långt in i hjärtat av att höra detta. För den som inte vet, så hörs deras sång som avlägsna klockor. Klockspel, orgelspel i en kyrka. Det enda som fattas är änglarna som sjunger :o) Man jag kan garantera er, att dom ser man när man ser och hör klockgrodorna! Dessutom så blir klockgrodornas pupillrar som små HJÄRTAN när de spelar, underbart vackert, eller hur? :o) Snacka om förälskade :o) Jag har någon bild på det i datorn, får leta fram till annan gång.

Klockgrodorna spelar

Jag låg ner för att få en förgrund och ett djup i bilden och då få fram klockgrodans vackra omgivning.
Blir man trött på grodor och annat underbart, kan man ju alltid hoppas på att det blir en Nyckepigsinvasion :o)) Jag är väl en av få som tycker detta är underbart, för av den erfarenheten jag har av dessa år, så springer folk runt mest och skriker och slår på sig själva - då nyckelpigan nämligen är väldigt hungrig och törstig och biter gärna då :o) Photoshop?? Självklart inte - jag bjöd dom på dricka- dom var ju törstiga :o)

Nyckelpigshjärta - Nyckelpigsinvasion

Nyckelpiga som kommer in för landning!




Jag har ibland kallats för NyckelpigsTammy - undrar varför? :o) Jo, jag älskar dessa röda rubiner!


Och, om man nu mot all förmodan skulle tröttna på nyckelpigor, så rekommenderar jag varmt alla till att sätta sig i en kohage och låta kossorna utforska er. Det är något så vansinnigt underbart att känna en kossa flåsa en i nacken. För att inte tala om då den kysser en med sin ljuvliga tunga :o) det ni - det är ren pur kärlek och det pirrar i hela kroppen av lycka då :o) Dessa stora, tunga djur..., så försiktiga..., så underbara.

Ko räcker ut tunga

Något av det allra bästa med vår och sommar är ju LJUSET!! Och att man kan vara ute länge, inte alls denna stress som vid denna årstid då man inte hinner vakna förrän det är mörkt ju :o) Så, besök skogen någon kväll och spana in myrorna som är något av det allra roligaste som finns att fota! Attityd, gott folk :o) det har dessa filurerna i överflöd och man blir faktiskt påverkad av dom, - man blir sådär smått cool efteråt har jag märkt, man får attityd helt enkelt :o))

Myror i siluett

Och vill man inte vara i skogen på kvällen, så kan man ju vara där på dagen och kolla in myrorna i salladen istället!



Och så har vi dessa björnliknande små brummande ljuvliga varelser - humlorna!! Dom är inte bara fantastisk söta, dom är snälla också! Och om en humla gillar en, - så kan man faktiskt få klappa den försiktigt på magen :o) Humlorna bland vallmo Humlorna fotade jag på ett fält med vallmo så långt ögat nådde, gudavackert!! Bland vallmons finns där mängder av olika söta filurer, så ta ett besök i vallmons värld - det kan bara bli succé! Vad vore vi utan bina? Ingenting!! Så, ge dom blommor, ge dom nektar...var rädd om dom!! Strunta i allt vad som heter skadebeskämpningsmedel - våra insekter fixar allt detta själva utan vår inblandning, dom gör det nämligen bäst!

bi bland blommorna

Stör du dig på flugorna? Gör inte det - har du någonsin tittat noga på en fluga och faktiskt insett att den är rätt fantastisk den med - Iaf, så länge den inte irriterar en ;o) Här en fluga en sommarkväll som flyger mellan växterna! och sånt kan man bara fota på vår och sommar ju, så varför måste vi då ha vinter? Arghhh!! :o)



Den här lilla spindeln var kanske 2 - 3 mm! Jag blev av med den hela tiden, men så fort jag tittade i kameran, så hittade jag den igen. Jag tyckte den var så himla söt då den spann sitt fina mästerverk till nät där på kvällen bland växterna. Helt uppslukad i sin egen värld, fick jag som gäst njuta av hans värld.


Oj, oj...jag skulle kunna fortsätta i det oändliga visst - blir alltid lika glad i själen när jag tänker på vår och sommar, men nu ska jag hoppa i säng - jag har ju lite problem med dygnets få timmar :o)) Lev väl därute och ta hand om er och om våra fina djur och vår fantastiska natur! Jag önskar er en härlig vinter, en sån som just du önskar :o)
Varma hälsningar Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar