tisdag 28 februari 2012

När våren gör entre

De första snödropparna

ÄNTLIGEN!!! Japp, våren kom till slut och man blev helt knockad av det starka, skira och alldeles underbara ljuset. Men innan våren kom, så fick vi köldknäpp här som slog omkull alla små söta blommor som haft modet att titta fram! En dag tog jag och Jonna och åkte ut en liten sväng med våra finfina killar L & L = Lloyd och Lukas ♥ Vi stack en sväng till Ale Stenar och där var bitande kallt, fast det kan man inte se på min bild - men så var det :o)

Ale Stenar

Och Lloyd och Lukas tyckte det var grymt tråkigt här, en massa tråkiga stenar - hur kul är det om man är en hund?

Lloyd och Lukas

Lloyd gapa konstant att han ville bada, han försökte rymma och jag kan inte fota när min hund rymmer - så, det var bara och låta byrackan få sin vilja igenom, som vanligt ;o)

Österlen 

Vi åkte iväg och hittade en mer hundvänlig strand så att Lloyd skulle få sitt dagliga bad :o) Och här blåste det som attan, var iskallt, och alla stenar var fulla med is och självklart började det snöa bara för att göra allt värre :o) Men här skulle det minsann BADAS och inte bara Lloyd badade, utan även JAG!!! Jaaaa, jag badade - dock ofrivilligt!

Bad på Österlen

Stativ låg hemma, var annars? - Lutade mig mot en sten som sen försvann ;o) Det var när jag klättrade ut på det is-beklädda stenarna i tro att jag skulle kunna få en bra vinkel, som en megavåg kom och hämtade mig - tjooooffs, så låg jag i havet :o) Kallt? Jag blev mest väldigt förvånad, men anmärkningsvärt pigg och alert direkt och jag flög in mot land och hoppades innerligt att min kamera klarade sig för den lyfte jag rakt upp i luften när jag trillade i det sköna havet och gissa hur lycklig Lloyd blev när matte badade med honom? :o)

Isbad på österlen

Kamera: Canon 5D Mark II + Canons 16- 35 ISO 200, S 50 s, - B 4,5 + Gråfilter (Handhållet) 

Stativ låg hemma, var annars? - Lutade mig mot en sten som sen försvann ;o) Den här bilden tog jag nån sekund innan jag flög i havet och fick mitt första dopp i år, härligt :o) ~ Nåväl, efter ett uppfriskande havsbad den 9 februari för att vara exakt, så tog vi dagen efter och besökte en Å som är 6 mil lång och som var utsmyckad med dess mest fantastiska is-formationer.

Smyckade stenar av is
Kamera: Canon 5D Mark II + Canons 16- 35 ISO 200, S 20 s, - B 4,5 (Handhållet) 

Låg på en isklädd sten som vanligt :o)

Is

Som vanligt hade man ju fel objektiv med, och dagen efter bestämde jag mig för att åka dit med rätt objektiv - men då kom vårfloden, mamma mia! - Allt brast och jag är glad att jag ej hade hunnit ut på de där isblocken jag önskade, för vårfloden tog både träd och allt med sig på sin väg - men häftigt var det. Denna bild tog jag innan vårfloden kom!

Vårflod

Jaha, och vem var som vanligt med och badade? Jo - Lloyd så klart!! Jag fotar, han badar :o) Och ibland så badar jag och han försöker då dränka mig ihop om att vi ska brottas i vattnet som han anser är så oerhört kul ;o) Himla kul har vi alltid - aldrig en tråkig stund med en Nuffe ;o) Ser ni att han är komplett galen?

Lloyd bland isflak

Att fota och ha ett sådant här badfreak med sig som konstant ska skaka sig precis brevid min kamera, tja - det är jätteroligt måste jag få säga, varför i hela friden kan dom inte göra vattentäta kameror? Vattentäta som tål vatten, bad, sand och allt som jag gillar? :o) Det är ungefär samma sak som om ni har en spegel hemma som ni putsat och så kommer någon och slänger vatten över den och ni får putsa den igen.... , och tänk då att detta upphör aldrig utan ni måste putsa den där förbaskade spegeln konstant ;o) Men å andra sidan gott folk, varför önska sig bort?

Varför önska att få fota Björn, varg eller andra stora rovdjur när man har en livslevande komplett galning som gör allt för att förstöra ens liv och ge en bilder som kan få dom där vargfotograferna att framstå som bleka kopior? ;o) Nä, oftast har vi allt vi behöver där vi är, vi måste bara inse hur fantastiskt det är, även om vi har svårt att se tjusningen just när kameran blivit dygnsur för 78'de gången :o)

Newfoundlandshunden Lloyd skakar sig

Ja, kära ni....., så kom hon då äntligen med dunder och brak - VÅREN ♥ Hur ska jag fånga våren på bild? Hur kan jag fota den så att den är jag? Hur fotar jag våren så att jag förmedlar det jag känner? Jag vet inte, men jag gör ett försök....!

Våren

Jag vill fånga hennes skirhet, det jag känner.

Snödroppar

En del av hennes skönhet. Nattens frost som nu tinas upp av vårsolen.

Snödroppar

Vintergäck och snödroppe

I skuggan av en annan skönhet.


Nä, nu blir det minsann inte fler vårblommor här idag, för nu ska jag ge mina små söta fåglar mat då de sitter därute och undrar vart tusan jag blivit av? :o) Jag skulle kanske skriva en blogg om mina söta rovfåglar? Så här ser Scott ut, han är en framåt person - tuff och alert och inte alls det minsta blyg! Slår gärna hårt med näbben på mitt fönster, och kan bära sig ganska vilt åt :o) Scott som sitter på mitt slitna lilla fågelhus!

Scott en vråk

Önskar er en fortsatt fin vecka med massor av soliga vårstunder :o)
 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar