onsdag 12 september 2012

Lucanus cervus - Del 1 + Film

Egentligen kunde min titel varit - När drömmar uppfylls..., för drömmar uppfylls faktiskt när man minst anar det.

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/83s - B 3,5 - ISO 100

Enda sen jag var ett litet barn har jag haft en dröm som följt mig; nämligen att få se en Ekoxe! Varenda gång jag gick i skog och mark, sökte jag efter honom.... När jag började fotografera mer på allvar, blev drömmen desto mer påtaglig, jag ville så gärna få se en, få uppleva denna magiska varelse som fascinerat mig i så många år. Men hur skulle jag finna honom? Mitt sökande fortsatte år efter år, men jag hittade inga Ekoxar. Jag visste att dom fanns på Öland och områdena runt omkring där, och tänkte att jag får bege mig dit. Så blev jag och Jonna uppbjudna till en vänlig själ i Blekinge, han och hans familj såg dessa Ekoxar ganska ofta, så om vi ville, - var vi hjärtligt välkomna dit. Vi åkte dit, vi sökte med denna vänliga människas hjälp, men inga Ekoxar fann vi.

 Men, jag gav inte upp. Efter jobbet åkte jag ut i skogen och sökte vidare, och förra året gav det resultat - jag fann dom!!! Jag var överlycklig, jag var lyrisk..., det var bara ett litet fel - alla jag fann var döda! Fåglarna hann före mig, dom norpade dom mitt framför ögonen på mig och allt jag fick se, var avhuggna huvuden. Jag svor, jag t.o.m grät - jaaa, skratta ni, men till slut grät jag av förtvivlan där i skogen...! Jag hittade nämligen en Ekoxe som jag trodde levde, då den rörde på sig - men när jag lade mig ner på knä för att titta på honom, så var han bara halv, en halv Ekoxe - men reflexerna från hans kropp gjorde att han ännu rörde på sig och det var som ett hån när han viftade´mot mig med sina stora käftar,- som om han varnade mig? eller rent av utmanade mig i en duell mot honom.

 Jag la mig ner och grät, jag skrattar åt mig själv nu, jag skrattade åt mig då - men sanningen är att jag storgrät och jag skällde ut alla fåglarna i skogen och minns att jag stod där och viftade med näven åt dom att de skulle ge f......n i Ekoxarna ;o) Bäst jag stod där och svor och grät, och hytte med näven upp mot träden så hör jag en manstämma... - Behöver du hjälp, hör jag honom säga.... Åååh, gud så pinsamt!!! Jag ville bara försvinna genom jorden...., men jag fick svarat honom min nöt ;o) - Kan du ringa psyket är du snäll? Och så skratta jag..... Jag undrar än idag vad han kände? Han hade iaf en bra story att berätta när han kom hem om idioten som stod i skogen och hytte med näven åt fåglarna ;o) 

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/64s - B 2,8 - ISO 100

Jag fortsatte mitt sökande och Jonna och jag gav oss ut för att leta...., och som vi letade.... Det är ju rätt lätt att man ger upp, när man aldrig finner något, men vi gav aldrig upp.... En dag när jag är på jobbet ringer Jonna mig och frågar om vi ska sticka ut och fotografera efter vi jobbat..., jag svarar -" Kan vi inte leta vidare?" Joooo, självklart gör vi det och så gav vi oss ut. När vi kom till skogen och gick in på en vandringsled och hade knappt gått mer än hundra meter på den, ser jag något välbekant där på stigen...., det kunde väl inte??? Det är väl inte?? Nämen snälla nån..., är det en levande Ekoxe??? JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!! Jag kan inte beskriva den glädje, den lycka jag/vi kände - jag var så glad att jag grät!!! Jag trodde inte det var sant, jag kunde inte ta ögonen ifrån den, jag ville aldrig någonsin lämna skogen igen.

 Jag lyfte upp den, den låg mitt på en stig där människor går och den fick aldrig trampas ihjäl. När jag väl hade honom i min hand och kände hans söta magiska fötter röra sig på min hand, när jag såg hans söta antenner känna av mig, ahhh...., lycka, kärlek, magi. Tårar av ren pur lycka föll hela tiden och jag var tvungen att sätta mig ner på en sten och bara få känna in denna magiska stund. Jonna tog då denna bild på mig och jag ska aldrig glömma den lycka jag kände där denna varma sommardag. En dröm som uppfyllts. Vi satte upp honom i hans Ek och sen stod vi där som två små lyckliga barn och såg honom klättra lååångt upp, och vi lämnade inte honom förrän vi inte kunde se honom längre. Men innan vi gick, varnade jag fåglarna - Ni rör honom inte!!! ;o) För vi vill se honom igen.

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/99s - B 4,5 - ISO 100

Det är väl konstigt, man har letat i så många år och aldrig funnit dom, och så plötsligt har vi hittat dom i mer än en skog - fantastisk kul. Och vi har suttit där på dagar, på kvällar, vi har sett dom slåss, vi har fått uppleva dom flyga, sett när honan gräver ner sig och lägger sina ägg...., och varenda gång vi ska gå känns det lika vemodigt - kommer vi få se er igen??

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/99s - B 45 - ISO 100

Det tar ca fem år för larven att utvecklas till denna makalöst vackra skalbagge!! FEM ÅR!! ...och sen lever den bara några få veckor.... Det största hotet mot dom är miljön. De kräver döda gamla trästockar, men människan städar upp för mycket och vill inte ha döda gamla trästockar liggandes. Men detta behövs för våra djur. Självklart lägger honan sina ägg på andra ställen också, t ex har man hittat dom i sågspåns-kompost och i annat gammalt trä, eller intill dött trä. Människan är också ett stort hot, ihjältrampade ekoxar är en sorg att se,- jag har själv fått se detta och det smärtar djupt!

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/99s - B 4,5 - ISO 100

Medan man sitter där i skogen, och bara drömmer sig bort i Ekoxarnas värld, så dyker andra små härliga djur upp som man bara inte kan låta bli att fota, som den här söta Kopparödlan - oftast kallas den för kopparorm då den saknar de yttre extremiteterna och därför mer liknar en orm.

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/99s - B 4,0 - ISO 100

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/83s - B 4,0 - ISO 100

Att få uppleva ekoxar slåss, eller se dom flyga är ett kapitel för sig som får bli i ett eget inlägg - nämligen Del 2 När dessa giganter ryker ihop, känns det som att stå på en arena långt tillbaks i historien, - och det är just vad dessa fantastiska baggar påminner mig om, något magiskt forntidsdjur som jag fått äran att få uppleva!

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/332s - B 3,2 - ISO 100

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/332s - B 3,2 - ISO 100

Vackra, magiska Lucanus cervus - tack för att jag fick se dig!! Förevigt fastetsad i mitt hjärta ♥
Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - 1/1580s - B 3,5 - ISO 100

Filmtajm :o) Jag är ny på det här med videofilm, men jag tränar och kanske är jag bättre nästa år? Men jag vill gärna visa er en film jag gjort av dom, det kommer flera :o) Ber om ursäkt för kvalitén och att det är lite skakigt och så, men jag ska träna upp mig - Och ta med stativ ;o) Min första film med Ekoxar bjuder jag på här :o)


Var rädda om er - och var rädda om våra djur och dess ljuvliga hem naturen, vi är gäster där!
 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar