fredag 28 september 2012

Lucanus Cervus Del II + film

Ekoxe - Stag beetle - Lucanus cervus
Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/197 - B 4,5 - ISO 400 - Konverterad till Sv/v

Det här inlägget kommer mest att visa bilder på Ekoxar som slåss. Dock vill jag poängtera att denna gigant är en väldigt fredlig insekt. När hanarna slåss sker det oftast snabbt, så pass snabbt att man ofta missar det. Eller så blir man helt enkelt så djupt fascinerad att man inte kan handla, jag talar för mig själv nu. Hanar slåss om honor, men även om favoritställen där det finns juicer att dricka, tex saven från en ek - juicen från frukt m.m - slagsmålet går ut på att slänga ner den andra från stället dom är på. Den som står kvar, är vinnaren.

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/664 - B 4,5 - ISO 200

Som jag berättade i del 1, så har jag under många år - enda sen jag var barn letat efter ekoxen och drömt om att en dag få se den. Vill du läsa mer om det, är du välkommen att läsa del 1. Jonna och jag har iaf besökt dessa giganter nästan varje dag sen vi fann dom, och även funnit nya ställen. Samt även hittat en annan sorts ekoxe!! Jag trodde bara det fanns en sorts ekoxe i Sverige, men icke - jag vet nu att det åtminstone finns fler :) Får lov att återkomma till mina älskade ekoxar någon annan gång, är rädd att jag annars kommer prata om bara ekoxar och det kanske inte alla tycker är lika kul som jag :)

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/332 - B 4,5 - ISO 640

Men för er som är intresserade...., vill jag gärna berätta lite om Ekoxens livscykel som är väldigt imponerande. Ingen vet egentligen hur lång tid det tar för en ekoxe att bli fullbildad... Man vet på ett ungefär hur länge den lever öppet i naturen som vuxna individer, men tiden under jorden är mer eller mindre fortfarande fyllt av frågetecken, mystiskt och härligt :)

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/332 - B 4,5 - ISO 640

 När hanen vaknar efter att ha legat under jord i allt från 4 – 7 år så har han tyvärr bara några veckor på sig att leva,- under denna tid ska han hinna hitta någon söt hona så att fler vackra ekoxar ska få se dagens ljus i framtiden.

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/128 - B 4,5 - ISO 640

 Dessutom är han törstig på lite gott att dricka, för han äter inte mer under sin tid i livet. Han har ju trots allt nu ätit i många år av murken trä så man kan ju förstå att han är törstig :) Han dricker allt från saven på ekarna, till lite annat sött och gott, -som tex juicen från frukt, och t.o.m honung.

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/256 - B 4,5 - ISO 400

 Tiden under jorden börjar på bästa sätt. Honan väljer omtänksamt ut bästa stället för sina ägg. Jorden är lätt och död murket trä finns där. Hon lägger sina ägg på lite olika ställen, varför kan man fråga? Antagligen för att säkra sig ifall något händer äggen så händer det kanske inte på alla ställen? Iaf, är det vad jag tror. När hon lagt sina ägg, dör hon. Det är ett ganska tufft jobb att leta upp bra ställen så noggrant som hon gör det. Dessutom gräver hon ibland ner sig så långt som 50 cm under jorden, så när hon väl är klar är hon medtagen, men ibland lever dom en kort tid efter. Dock ska sägas att hon lever några veckor längre än hanen som dör kort efter parningen.

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/332 - B 4,5 - ISO 640

Efter ca 3 veckor kryper små vita larver ut ur sina ägg och börjar äta av sin omgivning som deras mamma så noggrant valt ut för deras bästa. Den här larven kommer att äta under lång tid, ca 2 – 3 år kommer den att äta så att den kan växa rejält. Efter ca 1 år har den hunnit ömsa skinn ca två ggr, misstänker man iaf. Och den har hunnit att bli ganska så stor nu, och allt den behöver göra är att se till att äta så pass mycket, så att den får ett rejält fettlager då den i sitt vuxna liv sedan aldrig mer kommer att äta. .

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/128 - B 3,5 - ISO 640

Efter ytterliggare en lång tid är det dags för ännu en förändring, - larven är nu beigeaktig av allt fett den fått i sig och bestämmer sig för att sluta äta. Den är nu ca 10 cm lång och kryper nu ut ur sin trävärld och gräver ner sig i jorden. När den grävt ner sig i jorden bygger den sig en fin kammare, denna fina kammare är stor som en apelsin ungefär och här kommer den stora förändringen att ske. 

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/664 - B 2,8 - ISO 400 - Konverterad till Sv/v

Första förvandlingen blir från larv till puppa, och denna går relativt fort i jämförelse med hur lång tid allt annat tagit. Ca 3 – 6 veckor tar det för den att bli en puppa och nu kommer den ligga här en tid och bara utvecklas. Till slut genomgår den en total förvandling, man kallar det metamorfos inom biologin vilket betyder att kroppsformen förändras helt. En individ som genomgår fyra olika stadier, - ägg, larv, puppa och till slut en fullvuxen individ - imago. Men, trots att ekoxen nu är helt utvecklad och väldigt vacker, så kommer den inte lämna sin kammare detta året, utan väntar ytterliggare ett år inne i sin kammare. Och under denna tid äter den heller ingenting. När sommaren kommer året därpå, stiger den ut ur sin kammare för att se livet därute för allra första gången….

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/197 - B 4,5 - ISO 640

…hoten lurar överallt, fåglar, trafik, människor, miljöhot, habitat som försvinner…., så med all beundran, med kärlek är jag otroligt tacksam och lycklig att till slut få möta dessa vackra varelser. Och vi kan alla hjälpas åt att bevara och hjälpa dessa makalöst fina skalbaggar.

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/228 - B 4,0 - ISO 640

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/128 - B 4,5 - ISO 640

 När han flög iväg, tja då var jag inte beredd - men flög efter så gott jag kunde. Jag får vara mer beredd nästa gång :)

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/256 - B 4,5 - ISO 400

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/256 - B 4,5 - ISO 400 - Konverterad sv/v

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/197 - B 4,5 - ISO 400 - Konverterad sv/v

Canon 5D Mark II - Canons 100 - 2,8 - S 1/228 - B 4,5 - ISO 400

En liten film med ekoxar som fightas m.m - jag lovar träna mer :))

 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar