onsdag 22 januari 2014

Kärt barn har många namn


Idag tänkte jag tipsa om en skönhet som många går förbi. En skönhet som jag tror alla var man än bor i Sverige har tillgång till? Och det är ju helt fantastiskt tycker jag och därför vill jag prata mer om den. För hur det än är så kan man tipsa om många fotomotiv, men vi bor alla på olika ställen med olika förutsättningar och många gånger kan man se vackra bilder och önska att man hade samma motiv där man bodde. Och det har vi nu :) ~ Det var en gång i somras som jag så gärna ville gå ut och fotografera, men jag kunde inte. Min älskade vovve Lloyd hade ett skov (anfall) som han tyvärr drabbas av ibland efter att blivit smittad av fästing och drabbades av fästingburna sjukdomar. Jag ville inte lämna honom, och medan jag satt där i solen och det var en sådan där fantastisk dag som tyvärr mörkades ner då han mådde dåligt. Men mina ögon föll på Mjölke, ( rallaros, mjölkört och mamma mia så många namn denna växt har :) Vi går in på det lite senare :) Dom stod där färglada och tycktes liksom ropa på mig - "Kom hit till oss då - Du kan njuta av vår skönhet samtidigt som du är hos din vovve :)" Jag hade fotat dom förra året, men nu gick jag in och hämta kameran och gick fram till dom.


 Massor av myror sprang runt och även andra söta insekter landade där. Återigen kom orden till mig som så ofta kommer - Vad är väl en bal på slottet? :) Vad jag menar är att vi ofta åker runt för att hitta spännande saker att fota, spännande platser, kanske till andra sidan jordklotet - alla dessa heta exotiska ställen, rena drömmarna för en fotograf. Men varför misströsta, vi har så mycket där vi är. Och ibland kan man kanske inte åka iväg, men man ska inte misströsta för det - man ska göra det bästa av det man har! Plötsligt medan jag satt där och fotade kom jag att tänka på andra fotografer i andra världsdelar, fotografer som kontaktat mig och sagt att de drömmer om att få komma till Sverige och fotografera. Hmm, förut hade jag aldrig tänkt på dessa ord de sagt särskilt mycket - drömma om att komma hit och fota när man bor i exempelvis Indonesien, USA? Var det ett skämt? :) Kanske inte?! kanske hade de sett en bild någon i Sverige tagit och då känt samma sak som vi ofta känner, tänk att få åka dit...?


Och när vi då går förbi den här vackra blomman och känner, - det finns ingenting att fota - så titta en gång till :)


Och visst kan man göra massor med detta vanliga motiv. Se bara hur ljuset totalförändrar blommans färg. Dessa ovan har jag fotat i skugga, då är blomman mer lila - men så fort solen lägger sin hand vid henne, så exploderar hon i rosaaktiga nyanser. Och dessutom är det även lite skillnad på dessa rosa färgtoner, jag har tagit dom i sen eftermiddagssol när ljuset är som varmast. Men tar man de tidigare på dagen är dom mer ljusrosa.


Att trycka in kameran i blommornas värld och försöka se dom mer som abstrakta skönheter som kittlar ens sinnen är dunderkul.


Det landar även en grön magiskt varelse som förtrollar mig med sin metallgröna nyans, tyvärr minns jag inte namnet på denna insekt just nu så jag får återkomma med det. Men visst är han söt? :)



Det är en makalöst vacker växt och kärt barn har många namn :) I mitt landskap Skåne, kallas hon för - Rävrumpa :) Fast jag har alltid sagt - Rävarumpa :) Sen kollade jag upp lite på nätet vad hon mer kallas för förutom mjölkört och Rallarros. Och man säger bl.a i Lappland - Abragärest, i  Dalarna - Duntrav, i Uppland - Kalvrumpa, i Västerbotten - Allmoke O.S.V :) Massa olika namn minsann, och kanske kallas den något särskilt hos dig?


Det var lite om rävarumpan ;) Missa henne inte till sommaren, hon är alldeles bedårande vacker i vilket ljus du än väljer! Var rädda om er!
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar