torsdag 23 oktober 2014

Röda Rubiner på en vacker stormig strand


Jag kan inte planera, eller ska jag säga så här: Mitt förnamn är Spontan? :) Varför orkar jag inte gå in på just nu, utan tänker återkomma till det en annan dag, och berätta varför, - men har bl.a med hur det är att växa upp med Migrän att göra, och hur det kan forma ens liv - huuu!! ;) Så, jag planerar aldrig vad min blogg ska handla om, ej heller funderar jag på vad jag ska skriva om. Jag sätter mig helt enkelt ner, och öppnar datorn, går till mina fotomappar och tittar på vad dom är döpta till och säger - Ok, idag får det bli lite om livet på stranden :)

Det var någon som frågade mig, -hur vet du vad du ska berätta om? Nämen det vet jag aldrig, jag vet inte ens vad jag ska skriva, det kommer bara från hjärtat och blir därför helt galet ibland :)


Tänk er att komma till stranden en het sommardag och mötas av tusentals nyckelpigor? Är jag i paradiset eller? Och för en gångs skull, tog jag kameran med, yeees!! :)

Jag säger för en gångs skull, för jo så är det. När man dagligen går till stranden och badar, så kan man helt enkelt inte ta med kameran. Dels var det så hett visa dagar, att man orkade inte fota. Och för det andra så har jag tagit en miljard bilder på min älskade Lloyd redan att han nästan ser rött när jag tar fram kameran, iaf ibland ;) Men kan man sluta fota den man älskar? Neeeej :)

Jag fotar honom jämt, men jag vet också att han ibland blir jättetrött på min kamera - så för det mesta, tar jag faktiskt inte med den när jag är med honom, så kan vi brottas utan att jag skriker - akta min kamera :) Inte för att han bryr sig om den går i sönder ;) Men, denna stormiga dag hade jag med den och mötte till min glädje tusentals nyckelpigor som dragit sig ner till stranden!


Varför nyckelpigorna drar sig mot havet heta dagar råder det ju självklart delade meningar om. Ända sen jag var liten har jag upplevt detta och hur man försökt rädda hundratals från att drunkna.

När jag var lite simmade jag ut med min mamma och fyllde hela hennes hår med nyckelpigor och så fick hon simma in och lasta av dom och sen komma ut igen och hämta fler, ja, hon var rätt trött på mig ibland :)) Men, det är hennes eget fel. Hon sa alltid att nyckelpigor ger tur Tammy :)

Men hon räknade kanske inte med att ha håret fullt av nyckelpigor? :)


Överallt sitter det nyckelpigor som försöker skydda sig från den hårda vinden denna dag, På varenda litet strå. Tången är fylld och jag har fullt sjå kan jag berätta att fånga upp de som jag ser kämpar i havet. Gissa om min kameran blir fylld av sandkorn?

Och tro mig, man kan knappt se något tack vare alla sandkorn som denna dag yr runt, men man måste ju försöka fånga dom på bild ändå :)


Lloyd är ju van vid att hans mammie krälar runt på stranden som en säl, men jag måste ju ändå ha koll på honom så han inte får för sig att han ska rädda någon ur havet, hmm ;) Var är min lilla pluttenutt nånstans? Aha, jag ser något svart pälsaktigt ligga och vakta mina saker, och just då vänder han sig om för att jag ska drunkna en stund i hans vackra bruna ögon...


Jo, jag krälade fram till honom och pussade på honom och han tyckte jag var skitlarvig förstås :)


En liten söt piga ligger och torkar upp på en fjäder och mitt hjärta ler!


Haha, här kommer en söt liten piga som har sitt vackra skal fullt av sandkorn :)


När jag ligger där i sanden, så kommer detta charmtroll gåendes emot mig och jag kan inte låta bli att skratta :) Stackars liten. Den har lyckats ta sig upp från havet, men sedan blåst omkull och blivit helt igensandad :) Jooooo, jag hjälpte henne bli kvitt sanden!



Här är så många roliga bilder på dessa pigor i denna mapp, att jag inte kan låta bli att plocka ut fler :) Överallt sitter det pigor som försöker torka upp i solen, och det är helt omöjligt som nyckelpigsälskare att sluta fota dom. Vet inte hur många bilder jag tagit, men jag får väl snart sluta lägga upp fler :)





                                                                             På tork!

Och om man tror att det är lätt att vara en liten nyckelpiga på en strand, så får man nog fundera en stund till ;) Varenda liten sandhög blir som ett berg att bestiga och har man otur så kommer just då man nått toppen en vind och blåser omkull en :)



 Min bästa vän i livet är förstås min hund :)






Dagen efter är stranden lugn och i nästa blogginlägg ska vi se vad de små nyckelpigorna då hittade på ;)





 Vi ses och var rädda om er :)
 /Tammy

1 kommentar: