måndag 20 februari 2012

En naturfotograf på äventyr

Säl tittar blygt fram

Tiden har verkligen rusat iväg den senaste månaden, och inte mig emot! Se, bara hur länge det är ljust ute nu - underbart! Jag har ett antal gånger faktiskt satt mig ner och tänkt skriva en blogg, men orden har inte funnits. Jag har inte haft en susning vad jag ens ska skriva? Jag vet inte ens NU vad jag ska skriva :o)

Dessutom har jag inte ens vetat vad jag ska ta med för bilder? Och vet jag det nu? Njaee :o) Jag funderade t.o.m på att fråga ER läsare, vad vill ni vill läsa om? Finns det något ni skulle vilja att jag tog upp? Kan jag berätta om något som intresserar er? Tja, jag har haft massor av tankar när hjärnan har varit helt nollad och tiden knapp! Hmmm, allt är då i sin ordning! Spontant och utan krav, precis min melodi!

Sälen i solnedgången

" Jag vill se sälarna, jag måste få komma ner och se dom!! Annars så...." Orden kommer från min bästa vän Jonny Bjerkman, han har sagt det många gånger!! Och jag har svarat samma fras i alla år... - Kom ner då din galning!! :o) Jonny bor i Värmland med min andra bästa vän, nämligen hans fru Ami! Underbara människor som bor i mitt hjärta. När man bor så långt i från varandra, är det inte alltid lika lätt att gå ut och fota ihop, men ibland gör vi det :o)

Det finns som sagt ingen garanti för att djuren ska vara där när man kommer, det vet vi ju alla som är ute i naturen. Men jag och Jonna lovade att göra vårt allra bästa för att locka fram dom, men då fick Jonny minsann lova att lära sig prata med våra fina vänner - sälarna, annars skulle dom ALDRIG komma fram! Och gissa hur dom älska honom? Direkt förstod dom att den där snubben ska vi minsann visa vår allra bästa sida för....! Dom tittade nyfiket på Jonny, och insåg snabbt att honom ska vi visa vad vi går för :o)


Dom började genast att sjunga för fullt, allt för att han skulle få se vilka fantastiska varelser dom är! Ett vrål av lycka


 Genast började dom brottas och leka och Jonny, han bara log :o) Brottning pågår


Dom lekte och visade upp sin allra bästa sida! Sälarna leker


Oj, oj, oj vad dom sjöng - och vi,- vi bara njöt, log, skratta och ibland kom vi på oss själva med att vi kanske borde ta ett foto?


 Det är svårt att fota när man mest skrattar :o))


Vi åkte iväg på morgonen. Det var bitande kallt, vi gick långt och vi blev bra varma - men så fort vi stanna, så kom kylan ifatt oss...! Och vad händer då? Jo, han den där Värmlänningen ( ej helt sant, Nollåttan) som i åratal briljerat över hur många mil han går i den Värmländska vildmarken, han däckar......., japp, han däckar till där på stranden, helt knockad av vår kyla i Skåne och alla våra vilda djur :o) Jo, för det är sant. Trots alla år i de djupa skogarna i Värmland, med löften om att vargarna finns överallt, så har han aldrig stött på någon, och denna man är ute på långa äventyr jämt i skogarna - men aldrig att vargarna kommer..., och knappt några andra djur heller för den delen, så för hans del blev det en stor chock att komma ner till Skåne, han blev helt enkelt utmattad :o) Här har min goda vän däckat på stranden av utmattning, och av chocken att få se vilda djur ;o) Jonny Bjerkman


Självklart fnissade alla sälarna åt honom, när han låg där på stranden helt utmattad av denna stora upplevelse :o)


En del sälar trodde inte sina ögon när han låg där på stranden och gnällde över kylan som höll på att äta upp honom, för sådan här kyla hade de minsann aldrig i Värmland!!


Jag gick fram till Jonny och frågade om han var ok? Och det var då jag såg hur hela han log :o) han skrattade och han log och han var mycket lycklig över att få uppleva detta - se så glad han ser ut, trots att han höll på att frysa ihjäl!

Jonny

Så fort sälarna såg att han var på benen igen, satte dom igång att pussa varann....., oj oj oj, som de pussades, och allt man ville var att få pussa på dom! Så sagolikt underbara djur!!


Vart man än tittade, så pussades det ♥


Hur kommer det sig att man alltid tycker att man har fel objektiv på? Iaf, så känner jag så! Jag kan många gånger gräma mig över mitt val av objektiv och önskar att jag hade haft ett allround objektiv istället så man slapp byta objektiv jämt och ständigt! Och jag är en usel fotograf, för jag går oftast iväg med bara ett objektiv, arghhh!

Ett objektiv = så lite som möjligt att bära så man inte är hindrad av tung packning?? Är det så? Ja, för min del är det nog så många gånger. Jag vill kunna krypa runt och iväg utan att behöva släpa med mig en massa, och tack vare det så sitter jag sedan och stör mig över denna dumhet och lovar mig själv att detta får inte hända igen..., och så hamnar jag där igen... :o)

Gör INTE som jag, ta med fler objektiv om ni har! Självklart händer det när jag ligger där på stranden - fel objektiv!! Sälarna kröp upp till mig, dom kom så nära att ett vidvinkel hade varit bäst. Plötsligt ligger jag mitt bland sälarna som bestämt sig för att jag trots allt nog är en säl ;o)


Säl kommer nära

Det är lite svårt när dom kommer SÅ nära :o) Jag hittar liksom inte någon bra vy där jag ligger med dom omkring mig och sååå himla nära att jag inte kan röra mig, men det är en magisk upplevelse och jag njuter för fullt. Jag är faktiskt så oerhört lycklig just då att det finns inget bättre än att få vara en utav dom ♥


Blicken från en säl är något av det finaste jag vet! Bedjande, oskyldiga, fulla av liv och lek och alldeles underbara...!



Dagen rusar iväg och vi stannar som vanligt tills solen går ner, helt oförmögna att lämna dessa fantastiska djur som förtrollat våra hjärtan!! Men, något har hänt med honom - Den inflyttade Nollåttan i Värmland - Min fina vän, Jonny! Han är annorlunda...., något har förändrat honom denna kyliga dag som Kärleken har tinat upp! För plötsligt ser vi honom där i solnedgången, han tackar en högre makt? ??? :o))))

Jonny i solendgången

Naturfotografen som inte kan slita sig och gå hem, för är man biten -, tja, då är man fast! Trots att man tappat känseln i både händer och fötter för längesen. Trots att hungern skriker i ens kropp, och att ögonen svider av havssalt och salta vindar - man kan helt enkelt inte sluta förrän solen gått ner :o)


/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar