fredag 26 oktober 2012

Godisbilder

Nu hade det suttit fint med ett höstinlägg, eller hur? Men, det får vi ta längre fram, för jag är nämligen inte klar med sommaren. Jag inbillar mig fortfarande att den där högsommaren ska komma? För inte kan det väl vara som så att den sommaren som var; - var allt vi fick? Ska man alltså överleva till nästa sommar på det lilla? Dax att vakna, Tammy, det är snart vinter för tusan :) Hur som helst, Idag ska vi göra ett djupdyk ner i trädgårdens rabatt och se vad som händer där :) En liten insekt som jag fotat genom blomman "Krasse" i dåligt väder.

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/166 s - B 2,8 - ISO 100

Godisbilder, tja - så kallar jag dessa bilder :) För det är precis som en god karamell att landa där i godislandet och bara leka med blommornas färger och besöka de söta små insekterna i deras förtrollande värld. Ta din kropp och din kamera :) sen lägger du dig ner i första bästa rabatt, väl där kommer du upptäcka något du inte såg med blotta ögat, - nämligen godislandet! Där i den vackra världen lever insekterna - när man väl sett, så förstår man dom så väl, och sen blir det mycket svårt att lämna detta paradis, för är det någonstans det händer saker, tja, då är det i godislandet!! Fluga som jag fotat bland en massa blommor, vädret var moln ingen sol.

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/99 s - B 3,2 - ISO 100

 Fotad genom en massa blommor och blad

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/395 s - B 2,8 - ISO 100

Det bästa med bilder som dessa är att man behöver inget kanonljus! Vi klagar oftast över ljuset, iaf har jag gjort det massor av ggr. De obefintliga ljuset..., var är solen? Blir det sol i morgon? Hur blir vädret till helgen när jag är ledig? När jag började fotografera mer på allvar, så ville jag ha SOL :)) jag älskar ju solen - så jag kunde knappt ta bilder om det var dåligt väder. Usch, det var ju inget kul, ljuset är det viktigaste i bilden, och jaaaaaa - det är just vad jag ännu idag känner, ljuset är av största vikt. Men, så en dag insåg jag att jag var ingen bra fotograf, jag var helt fokuserad på ljuset ju - det styrde för mycket, och eftersom det nästan ALLTID är dåligt väder när jag är ledig blev det ju inte bättre :) Från den dagen bestämde jag mig för att från och med nu, så leker du med ljuset Tammy, -precis som ljuset leker med dig! 


Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/128 s - B 2,8 - ISO 100

När solljuset inte behagar visa sig, så blir kontrasterna mindre och det är mycket lättare att exponera bilden rätt. Man kan leka med längre slutartider och med blommor och blad i förgrund och bakgrund så att de fungerar som filter och på så viss ändå skapar effekter.

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/166 s - B 2,8 - ISO 100 

Här under på dessa två bilder är det en lek med oskärpa, och blommor framför linsen för att skapa en effekt. Jag älskar ju oskärpa i bilder som ni förhoppningsvis märkt av nu från många utav mina "drömmande bilder" från tidigare inlägg. Men ibland önskar jag bara en smula oskärpa för att uppnå en liten soft känsla i bilden. En mjukhet.

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/332 s - B 2,8 - ISO 100 


Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/256 s - B 2,8 - ISO 100 

 När jag ser att kanske lite sol börjar komma fram börjar jag gärna leka med solens strålar, för jag är ju obotligt förtjust i just solen och dess strålar, livet... Att få skapa - att få måla med solens hjälp är något av det roligaste jag vet inom foto.


Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/332 s - B 2,8 - ISO 100 

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/512 s - B 2,8 - ISO 100 

 Och så plötsligt är hon borta igen - solen, och man fortsätter att leka med något annat. Som att återgå till att beundra världen där i godislandet som insekterna bosatt sig i :)

Canon 5D Mark II - Canon 100 - 2,8 - S 1/166 s - B 2,8 - ISO 100 

Önskar er alla en underbar helg!
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar