torsdag 15 december 2011

Havets själar

Fiskmås vid havet

Fri....., kanske det vackraste ord jag vet! Och vem symboliserar friheten bättre än fåglarna? Jag vill här slå ett slag för Måsfåglarna - några av de vackraste som finns enligt mig. Jag hyser en stor kärlek för alla djur som har ett dåligt rykte. Fiskmåsar, Vildsvin, Skator, kråkor - hela kråkfamiljen! Varför det blev så, vet jag inte riktigt. Kanske för att jag aldrig förstod, förstått vad de gjort för fel? När jag var liten och såg en stor Råka, så fick jag höra att dom var livsfarliga - dom hackade ut ögonen på små barn!

Vildsvinen är livsfarliga och dödar. Fiskmåsarna skränar och skitar ner..... o.s.v... Men allt människan gör, talas det tyst om. Har man en åsikt gör man bäst i att sätta sig in i varför människan gör som den gör. Punkt slut. Nåja, för mig finns det inga djur som begår fel. Jag förstår dem. Fiskmåsarna skriar vid havet


Jag läste en artikel i tidningen i våras om hur fruktansvärt det var för de nyinflyttade i en viss del av Malmö där man byggt upp en massa nya vrålcoola hus vid havet! De stackars människorna som flyttat dit hade fullständigt ringt ner miljökontoret tror jag det var ? och tidningen var nerlusad av deras insändare och dom LED,...., jösses som de led. De kunde inte se på TV, de kunde inte sova, det kunde inget - varför det? Jo, för Måsarna förde sånt jäkla oväsen + att dom skitade ner!! Så nu fick minsann någon ta itu med problemet och skjuta dom!! En del gick så långt i sina insändare att de skrev att det var på god väg att ta livet av sig! Jösses!! :o)

Jag läste artikeln och jag ruskade på huvudet och blev sååååå arg!!! Det här bostadsområdet har man byggt i en hamn i Malmö :o) Och vid hamnar runt om i världen, finns det fåglar. Dom bor där!! Vi brer ut oss, flyttar närmare och närmare in på djurens område och sen har vi mage och gnälla att dom stör oss? Dom är farliga, dom grisar ner, dom måste dö, dom måste bort - Om jag flyttar in till stan, mitt i city och inte tål att höra människor på gatorna, bilar som kör o.s.v - får jag klaga då? " Hallå, kan ni hålla tyst? Sluta genast köra bil!?! jag bor ju här!! :o)"

Eller om jag flyttar ut på landet och det det doftar gödsel - "fyyyyy så äckligt, sluta genast att gödsla, jag står inte ut!!" Jag flyttar ut i skogen - " men herreguuuud, kan någon få bort alla vilda djur som skrämmer mig?? Dom kanske dödar mig??" Eller, jag flyttar till havet - nog fasiken så skränar måsarna!! " - Skjut dom " Ibland undrar jag om människan inte skäms någongång??? Vart tog vår intelligens vägen? Vinge av fiskmås


Jag är uppfödd i Limhamn/Malmö. Där bor fiskmåsarna :o) För mig vore livet fattigt utan dessa fåglar! När jag hör dom skria, då är jag hemma! Jag älskar det ♥ Och jag önskar bara att alla insåg hur ofantligt vackra dessa vita fåglar är!


Ang dessa bilder: Konsten att fånga en känsla är ambitionen..., det kan vara en vacker vinge, det kan vara en söt liten fågelfot. Det kan vara hela fågeln, - jag hade ingen särskild tanke på mer än att fånga känslan av havets själar. fiskmåsarna 


En avkapad fågel, en blick, några vingar,...ett ögonblick. En känsla av havets själar.


Jag testar med olika objektiv som ni ser, allt från vidvinkel, normalzoom, makro till tele och alla fungerar precis lika bra. En smaksak. Att leka med långa slutartider och försöka fånga en viss känsla är som sagt ambitionen. Inga av dessa bilder är dubbelexponeringar, ej heller flera bilder ihoplagda i photoshop. Utan alla bilder är endast EN exponering, en bild! För den delen klarar inte min Canon att dubbelexponera.

Kaoset bland fiskmåsarna


Att jag älskar deras vackra vingar kan inte undgå någon, och jag tycker inte man behöver ha med hela fågeln. Tanken med bilden är att den INTE ska vara skarp, utan en känsla av det jag känner.


Jag ser änglar när jag ser fiskmåsar, syns det? :o)

Canon 40D + canon 18 -55 Handhållet, lång slutartid och en massa ljuvliga fåglar! 


Ja gott folk, jag hade egentligen tänkt visa er alla vackra blommor som ännu blommar här hos mig :o))) Men då jag vet att ni längtar efter snö och is och då jag tyvärr inte kan bjuda er på det, tänkte jag att lite vita fåglar kanske kan pigga upp? :o) Jag lovar, det där vita ni drömmer om, - det kommer!! Håll ut, eller gör som jag - njut av alla blommorna som ännu blommar här i December månad :o) Var rädda om er!
 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar