torsdag 14 juni 2012

Sveriges farligaste djur

Lloyd sandhammaren

Nej, det är absolut inte min älskade Lloyd som är det iaf - även om han kan konsten att se helt rabiat och galen ut ♥ Dock har han råkat illa ut pga detta vidriga elände..., som inte ens kan kallas för nån form av djur - utan parasitelände, ett monster som bara förstör och förgör!

Jag talar om fästingen! Och någon bild på eländet, kommer ni inte att få se på min blogg! För ca 4 veckor sen, föll Lloyd ihop i krampanfall....., först ett anfall, -för att stunden efter få ännu ett och jag trodde han skulle dö :o( Ilfart till djursjukhuset där man tog in honom direkt. Ska säga att i bilen och väl framme var han sitt vanliga jag igen, något dämpad bara. Man tog många blodprover på honom, bl.a njurprov, leverprov, och man kollar röda och vita blodkropparna och sen tog man blodprover för fästingburna sjukdomar! Jag har i fem år i förebyggande syfte använt Scalibor halsband, som är ett halsband som ska hålla fästingar borta. Jag har använt Scalibor halsband även på mina två andra nuffar jag hade förr och jag har ALDRIG haft en enda biverkning. jag har testat andra preparat men inte haft bra effekt av dom.

Scalibor har varit i mina ögon det allra bästa! Jag har hört om biverkningar hos andra, men som sagt aldrig sett någon själv. Scalibor innehåller självklart ett gift, och gifter är inte bra. men det är inte fästingburna sjukdomar heller, och då jag haft en hund som tyvärr avled av sviterna efter fästingburen sjukdom, ville jag aldrig uppleva samma elände igen. Mina första tankar när Lloyd föll ihop - är det halsbandet? Dessa tankar delade jag med veterinär direkt och hon höll med mig om att ta bort det så länge. Då även hon hört om biverkningar. Men som sagt, detta säljs på apotek och hos veterinär och rekommenderas. Man har ett val känns det som - pest eller kolera - vad väljer du?


Dagen efter ringer veterinären om proverna och berättar att alla proverna var kanon!! Hans njurar, lever allt var perfekt!! Men att det tar en vecka innan svar på fästingburna sjukdomar kommer. Veckan efter ringer hon och berättar att Lloyd har både Borrelia och Ehrlichia, numera kallas den för Anaplasma. Och att hon ansåg att behandling skulle sättas in då han haft kliniska symptom. Ja, jag blev jättechockad och ledsen.....!! Min älskade vän...., de få fästingar som trots halsband fått tag i honom, har alltså spridit sitt skit till denna underbara varelse. Jag var arg, ledsen, och så orolig. Fem dagar efter att han börjat på sin antibiotika behandling, vakna jag av att han drack oändliga mängder och skulle ut och kissa hela tiden.

Något är fel....? Sökte på FASS, men där kan man bara läsa om människors biverkningar, men fick läsa det....., törst missfärgade ögonvitor m.m. - allt hade Lloyd. OCH, jag blev förvånad över doseringen till människor...en människa ska ha högst 400 mg, om den så väger 50 eller 150 kilo - men till djur går man efter deras vikt - så Lloyd gick ju på enorma mängder, då han är en stor hund. I USA går man på allra högst 200 mg till människor, varför skiljer det sig även här mellan olika länder?? Iaf, In igen med Lloyd, nya blodprov om njurar eller lever fått påverkan?? Självklart var svaret ja :o( Nu hade han fått symptom på njursvikt och rapport till läkemedelsverket skulle göras av veterinär. och nej, enligt dom är han ej felbehandlad, man doserar så till djur. Och när jag tänker efter så har mina hundar alltid blivit doserade efter deras vikt - men VARFÖR??? varför gör man så till djur? vem har bestämt detta? Jag måste ta reda på det, jag ska ha svaret!! Jag kommer inte ge mig det minsta lilla, det vet ni som känner mig - envis som synden då det gäller mina djur! Lloyd har varit jättesjuk!! Och han är sjuk ännu, men hans värden har bättrats betydligt. Nu ska han in snart igen för att kolla igen och jag kommer nog dö av oron.

För jo, jag blir så himla ledsen, så sjuk av oro - jag fungerar inte och jag borde inte ha egna djur. En sköldpadda som blev 150 år kanske? Jag kämpar på med vilda djur, hjälper till så mycket jag kan - men då mina egna blir sjuka, så går jag mitt itu! Så gott folk, här sitter jag och funderar och tänker så det knakar... - vad blev min hund sjuk av? Halsbandet? Nej, i nuläget kan vi nog slå bort den tanken - dock kommer jag aldrig mer våga testa något ämne som innehåller gift. Jag har testat massor av naturmedel som tyvärr ej hjälpt. Så Scalibor var det bästa hitintills, trots att han tyvärr ändå fick nån enstaka ibland. Och dessa har han fått tidigt på våren, när det fortfarande är kallt ute och man inte trott att de svinen vaknat! Lloyd har antagligen fått krampanfall av Borrelian, eller Anaplasma.

Man ska dock inte kunna ha båda samtidigt sägs det? man har antikroppar, vilket betyder att han råkat ut för de någon gång eller har en pågående infektion, men att kroppen också kan ha självläkt en av dom. Men får man en till, så klarar kroppen kanske inte av att ta mer? Antibiotikakuren avslutades efter fem dagar, och vad händer då? Dog något av dessa eländessjukdomar? hann något dö? Eller kämpar hans kropp ännu? Svaren jag söker kan de inte svara mig på...., utan tiden får utvisa och jag avskyr att leva i ovisshet.


Vad har detta med foto att göra tänker kanske någon? Jo, väldigt mycket!! För därute i det vackra lurar ett elände...., och i alla år har jag haft svår fästingnoja- finns inget som kan ta död på fotolusten så snabbt som när man ser en fästing :o( Nej, jag är inte vaccinerad själv. Gillar inte vacciner. Jag genomsöker mig noggrant varje gång och jag har ett bra öga för de små äcklena, har faktiskt ALDRIG haft en fästing på mig, antagligen tack vare min noja för detta vidriga elände. Visst har dom krupit på mina kläder, oj oj..., men aldrig att de hunnit bita sig fast och om de någon gång biter min hund igen, så ska jag ta med mig en eldkastare ut ;o)

Kära ni, nonchalera inte dessa vidriga eländen!! Kolla noggrant igenom er! Det finns de som blivit så sjuka, och jag har sett dokumentärprogram om folk som sökt sig utomlands för vård då de varit så sjuka och inte ansett att de fått rätt behandling här hemma, om det är rätt eller fel vet jag inte. Jag vet bara att en del verkar lida otroligt av dessa sjukdomar. Behandlingarna variera också från land till land. Tror att i Norge går man en 14 dagars kur, men här hemma har jag för mig att vi dragit ner kuren till tio dagar? Vill ha de osagt. Men att behandlingar varierar - det gör det. Och absolut när det gäller djur, vilket jag ska ta reda på varför! Jag skriver så fingrarna glöder nu, jag blir upprörd märker jag när jag skriver om detta - ha överseende!

Dels vill jag gärna förklara för de som undrat, dels för att varna andra. ~ Nej, fy... över till annat nu - har det hänt något kul då? Jaaaa, våren är ju här och trots eländen som lurar så är faktiskt våren hääär!! En kalender håller vi på att göra för en tidning tex - jättekul :o) Och sen ska jag ha med lite andra bilder i en annan tidning - jättekul att man kan ställa upp på det, för det kan jag ju fixa om natten ;o) utlandsjobb kan man också göra om man orkar och det är kul, för just kul ska det vara - Ibland är man allt lite flitig, trots allt, men bara ibland, inte för ofta. En film, DVD ville man ha med mig på, men där hoppa jag av - men jättetack för erbjudande.

På tal om erbjudande, hur gör ni andra - tar ni betalt för era tjänster inom foto alltså ;o) Ett känsligt ämne har jag förstått? Välgörenhet gör jag om det gäller att det kan hjälpa djur! Även människor har jag hjälpt, sjuka barn mm - men annars tycker jag det är viktigt att folk lär sig ta betalt!! Man höjer ribban!!Ta betalt gott folk, visst är det jättekul att få vara med, men kostar det er inget att kanske ställa ut? Köra fram och tillbaks mm? Vill man sen bjuda på något extra så är det ju kanon, men underskatta inte er själva! Jo, innan min älskling blev sjuk så var jag ute i den UNDERBARA bokskogen och fångade den när bokbladen slog ut - finns det något vackrare än en bokskog? Här försökte jag måla fram små penseldrag..., jag vill inte ha några streck i mina bilder utan små duttar av penseldrag, men tror inte det syns på så här små bilder? men kul var det iaf.

Boken nyutslagen

Här är en annan bild på bokskogen och den har jag fångat med hjälp av vinden och lång slutartid!

En vacker väg

Ja, jag älskar denna vackra väg...., faktiskt älskar jag den på hösten också, konstigt nog - jag som inte gillar höst gillar den faktiskt i höstskrud också ;o)

Bokskogen

Äsch, det kommer inte till sin rätta i så här små bilder, men kanske ni kan se lite av vad jag önskade fånga?

Ormbunkar

Ormbunkar - ååååh, dom älskar jag också. Den ser så tropisk ut, och kan få områden att likna en regnskog! Sländorna leker, ja - livet leker därute nu...., jag bara hoppas att mitt älskade hjärta blir återställd, lovar att aldrig mer klaga på honom när han anfaller mig, bara han blir precis lika tokig och vild igen. Ska inte ens klaga när han anfaller mig efter att ha kommit upp från havet och är dygnsur och kastar sig över mig när jag fotar något och kameran håller på att försvinna ut med en våg - aldrig mer ett klagomål ;o) En Jungfruslända som landat på något mitt i Ån!

Jungrfruslända

Nu skäller min pojke på mig, han vill att vi sticker ut och gör något kul...., jag får avsluta. Inser nu att jag missat skriva ut info om bilderna. Alla tagna med Canon 5D. Undrar ni över några tider eller objektiv på någon bild, bara fråga!!

Lloyd en Newfoundlandshund

Mitt lilla blötdjur..., för även om han är så mycket större än jag - så är han min lilla Plutt♥ Och jag önskar jag kunnat ta sjukdomarna istället för honom, för han är solen i mitt liv! Även om han ibland som sagt ser lite smått rabiessmittad ut ;o)

Lloyd

Var rädda om er och låt inte fästingarna komma er nära!!
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar