tisdag 29 oktober 2013

Konsten att gå på vatten


Om man som jag har en Newfoundlandshund som avskyr värme, och som alltid hittar vatten att bada i - om det så gäller en vattenpöl, träsk, hav eller som i detta fall som det handlar om idag, en bäck - så får man fota där :) Och nej, jag gnäller inte - jag föredrar liksom han, vatten i alla dess former - även om jag i motsats till honom - älskar värme! Jag älskar honom mer än allt och vill vara med honom varenda ledig stund jag har, om det så innebär att jag ska ligga i en vattenpöl, så får det också gå - bara vi har kul :) Och när det är så där varmt är det faktiskt jätteskönt att sätta sig i en bäck! I denna bäck kryllar det av små söta fiskar, kräftor och massor av skräddare för att inte glömma alla fantastiska trollsländor som surrar omkring en, så det är ingen dum idé alls att sitta där. Faktum är, att man kan ännu nu i slutet av oktober faktiskt fota skräddare, dom är fortfarande kvar. Några av dessa bilderna är tagna nu och någon är från i somras.



Kanske är det inte så mycket skräddarna som lockar mig egentligen, utan snarare vattenytan! Ytan fullständigt förtrollar mig och jag fyller mitt minneskort väldigt fort kan jag säga och det spelar ingen roll hur många gånger jag än är där, varenda gång går jag hem med ett fyllt minneskort - så himla fascinerande är det för mig iaf att vara där. ~ Jag har fått en del frågor från folk som sett mina skräddarbilder som frågat - Hur får jag till färgen i bilderna? Mycket enkelt - det är färgerna omkring som ger ytan dess färg :) På våren när allt slår ut, så reflekteras bladens vackra gröna färg i ytan och när ljuset sen träffar ytan så uppstår en giftigt grön magiskt färg :) Men här har jag även bilder i blått. Den blå färgen kommer från - just det, himmeln :) Blå himmel med vita söta moln, ger blåvita bilder, och det grå som speglas i en del av dom, är de dagar då även grå moln finns i himmeln. Vid regn får man läckra metalliska färger, så det spelar ingen roll vid vilken tid man fotar dessa, för det blir alltid lika spännande nyanser. Och när skräddarna tar några benspark, så blir det ljuvliga rörelser i vattnet. Eller om man har en hund som råkar simma förbi ;)




En dag då jag satt och tittade på mina bilder i datorn så såg jag några spännande typer där - såg ut som aliens :) Det var skräddare i oskärpa och det är riktigt kul att se på dom, för dom ser faktiskt olika ut, beroendes på var i deras simrörelse de befinner sig. Här är iaf några av de bilderna.





Här försökte jag få med solens strålar i denna bild - har ju som sagt en förkärlek för solen och solens ljuvliga strålar som värmer så gott och jag vågar knappt tänka på att det är höst, så jag tar helt enkelt och hoppar över den biten ;)


Som sagt, det är fantastiskt kul och fota skräddare, eller vattenytan och fast jag gjort det nu i några år - så är det lika spännande varje gång! Så bege ert till en bäck, vattendrag, en Å eller där det finns vatten som flyter och lägg er sedan ner vid kanten eller gärna i vattnet och magi kommer uppstå i er kamera. Det spelar som sagt ingen roll om vädret är dåligt, det blir kalas ändå. Alla bilderna här ovan är fotade med en Canon 5D Mark II, samt Canons 100 -2,8 och det går även bra med andra objektiv. Har testat med 70 -200 och 50 mm och det gick lika bra.


Var rädda om er!
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar