måndag 25 november 2013

Himmelsblå


Jag borde förstås uppdatera min blogg med lite höstbilder?! Men, när jag satte mig ner här framför min dator och öppna lite fotomappar, så kände jag - Näääää, jag vill inte :) Jag vill inte alls uppdatera med höst. Jag menar, höst får nu ju se överallt på andra ställen, och jag och höst....? Hur fungerar det? Inte så bra :) Men tro mig gott folk, jag kämpar för att tycka om den, ni har hjälpt mig massor. Och kanske, bara kanske blir det någon höstbild här hos mig också. Och, faktum är att några av dessa bilder i detta inlägg är faktiskt tagna i höst :)


För att återgå till dessa ljuvliga ljusblå blommor - Linblommor! Jag stod en dag på ICA och skulle köpa lite linser och medan jag stod där bland fröer, nötter, linser och annat spännande, föll min blick på en påse med LINFRÖ. Aaaah, plötsligt såg jag framför mig fält, stora öppna fält som lyste himmelsblått. Och som vanligt hamna jag i någon annan värld där jag stod vid hälsokosthyllorna med fröer, linser och framför mig såg jag nu - solrosor, lin och pumpor, ja alla de fröer som låg där kunde jag nu framför mig se blomma för fullt. Om jag skulle ta och köpa en påse linfrö och slänga ut i den där tråkiga ena rabatten jag har? Jag hade en speciell rabatt som jag tyvärr inte fick ha ifred för en viss hund. Jag sådde fröer och ville ha vilda blommor. Han grävde ner ben, leksaker och sen grävde rävarna upp allt som min kära hund grävt ner. Den rabatten såg hemsk ut och jag hade gett upp om att plantera något nytt där igen i år, utan tänkte att nu får det se ut som det gör där. Tills jag hamna bland linfröna. 7 kr kostade en stor påse och jag åkte hem och slängde ut allt i rabatten, och tänkte - vill något komma upp, så blir jag glad, men vill de inte göra det, så förstår jag det mycket väl också :)


Om det kom upp något? :) Jaaaaaaaaa, det blommade och blommade och blommade och jag har sällan sett en sådan underbar rabatt!



Och det blommade enda tills vi fick den där stormen/orkanen, då försvann nästan alla blommor, men i helgen såg jag faktiskt några små söta blå blommor som blommade igen. Men nu är alla stänglarna fyllda med små linfrön, och även om det inte längre blommar - så är det faktiskt vackra ändå.


Fjärilarna älskade dom. Humlorna, likaså och nyckelpigorna, tja dom gillade dom lika mycket. Och en massa andra insekter drogs till dessa himmelsblå blommor och förgyllde verkligen dagarna. Jag har använt ett gammalt objektiv från 50-talet till dessa bilder och om ni tycker dom ser lite softa ut, så beror det på objektivet. Jag älskar de defekter äldre objektiv ger, så det blir väldigt ofta jag fotar med dom. Dom är svåra att få skärpa med och skärpan är minimal om man som jag avvänder korta skärpedjup. Men jag gillar ju det där!



Skärpa eller oskärpa, tja allt är en smaksak - för min del handlar foto om en helhet, en känsla jag vill fånga.



Äldre objektiv kommer jag återkomma igen till, då de ligger mig varmt om hjärtat. Man är väl underlig antar jag, när alla andra vill ha de senaste objektivet - så vill jag ha det äldsta, med flest defekter :)


Var rädda om er!
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar