lördag 3 januari 2015

En stund i min trädgård


Jag vill önska er ett fantastiskt 2015 :) Och just när jag skriver dessa rader, brister jag ut i skratt :) Jag är så långt ifrån ett Nyårsfoto, - så långt ifrån ett Julkort man kan komma, att jag bara skrattar nu. Självklart borde jag skicka upp lite vinterbilder, åtminstone något från i höstas då? Något vintrigt är väl det minsta man kan begära för tusan? Aaaah, förlåt!! Jag har faktiskt haft lite vinter här, men bara lite. Det blev minusgrader och jag tog äntligen in mina pelargoner, bra va? Ta in Pelargoner i December? Tja, dom mådde ju bra ute, så jag lät dom stå kvar tills jag såg att det skulle bli minus, då åkte dom in :) Men, även om jag råkade se att det blev minusgrader, så har jag inte ens laddat över det minneskortet i datorn ännu. Kanske till sommaren? ;)


Istället kära vänner tänkte jag bjuda er på en stund från min trädgård i somras, kul va? ;) Jag tänkte visa er mina söta vänner,- Nyckelpigorna och lite av alla de blommor jag sådde. Jag älskar att så fröer! Jag älskar överraskningen om de kommer upp något kul? Vad kommer upp? Jag försöker spara fröer från blommor som vissnat, sen torkar jag dom i kaffefilter, och när det sen blir varmt igen, -springer jag ut och slänger dom i rabatten. Japp, slänger. Jag är nämligen inte så noga med att förplantera, eller att gräva ner dom, utan jag älskar att se hur vinden sedan tar tag i dom, och var de sedan behagar komma upp, där trivs dom bäst. Och ja, dom kommer upp och de har en förmåga att plantera sig så smakfullt att jag bara kan beundra dom för deras goda smak om placering. De ggr jag försökt själv att plantera ut dom där jag önskar, då blir det aldrig så fint :)


Och blommor, lockar till sig insekter i mängder! Men jag har inte bara vattnat blommorna, jag ger även insekterna dricka. När det är så varmt blir dom väldigt törstiga. I år har jag nog haft rekord med Nyckelpigor till min stora glädje. Och trots hettan som var, kunde jag omöjligt låta bli att besöka dom varenda dag. Var jag än tittade, var där Nyckelpigor, helt fantastiskt kul!


Jungfrun i det gröna, heter denna blå blomma som tecknar sig i bakgrunden på detta foto och som finns på många utav de andra bilderna. En underbar blomma som kom i vitt, rosa och blåa nyanser.


Även här Jungfrun i det gröna med en söt liten Nyckelpiga som hittat en perfekt plats att vila sig på om solen blir för mäktig!


Lite ogräs får ju också komma på besök om de vill, här med en fjäril på besök!


Den här blomman - Jungfrun i det gröna, fanns överallt i trädgården! Tack kära vinden för att du hjälpte till med att så dom :)



Lilla söta Nyckelpiga, mitt hjärta slår alltid dubbla slag när jag ser dig! Lycka för mig är du!


En vit Jungfrun i det gröna på denna bild, även om mina ögon självklart först och främst dras till den röda rubinen!




Som sagt var, massor av söta insekter kommer på besök om där bara finns tillräckligt med gott. En liten påse med fröer går på några kronor, i gengäld har man igen det många år efter.


En av mina absoluta favoritblommor är Rosenskäran! Mamma mia, jag har nog aldrig haft så många som jag fick i år!! Och dom är helt enkelt enastående fantastiska. Jag älskar denna blomma. Funderar nästa år på att så den på ena sidan av huset så att det blir som en äng av dessa vackra blommor. Den är även extremt tålig!! Den stod enda in till December månad, till första frosten. Och den kom upp i alla kulörer.


Här är en annan färg på denna ljuvliga blomma, Rosenskära! Ska ni satsa på en blomma och kanske inte kan så mycket om blommor, satsa på denna. Den tål det mesta och den blommar och blommar och blommar igen!




 Kära läsare, tack för 2014! Och jag önskar er alla ett alldeles fantastiskt 2015! Glöm nu inte så blommor, jag lovar er, det är roligare än att köpa färdiga exemplar :) Alla bilderna är tagna med en Canon 5D Mark II och gamla objektiv från kriget nån gång!
/Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar