måndag 12 september 2011

Att fånga livet - går det?

Mossa i solnegången

 Min fotografi går inte ut på att fånga närbilder, även om jag ofta fotar med macro... Det är något helt annat jag vill fånga en närbilder - jag vill fånga livet, jag vill försöka förmedla en känsla, en helhet i det jag ser och känner. Jag är inte ute efter artportättbilder, eller macrobilder på små insekter eller närgånga bilder på blommor och blad- det gör så många andra så mycket bättre.

Jag vill försöka visa karaktären, personligheten bakom även den minsta lilla varelse - för hur det än är, så är vi inte ensamma om att leva, att känna, att vara lyckliga, ledsna, rädda eller glada. Och jag älskar verkligen att få vara därute med djuren, från minsta lilla till de stora bjässarna.., och att då försöka fånga deras personlighet! Och ute är jag :o) På mer än ett sätt!

Men, vad gör väl det om tid och rum försvinner, igår glömde jag nästan bort att jag skulle jobba då jag satt och fotade kronhjortar och var helt förtrollad av deras fantastiska värld. Och bortrollad blir jag när jag fotar myror :o) Jag tokälskar att fota myror! Därför att dom förmedlar så oerhört många känslor genom sitt beteende. Oftast kommer jag på mig själv med att le sådär jättestort när jag fotar dem, därför att deras beteende är så otroligt underbart och säger mig så mycket att jag bara inte kan sluta le :o) När kärleken slår till, slår det gnistor om den - iaf, den äkta!


Två myror som pussas

 Ibland är det skönt att sitta upp o ner, för världen känns genast så mycket stabilare då!


Myra på ett blad i skogen

 Att få sitta på ett blad och speja ut över skogens djungel är nog alldeles fantastisk..



 En silhuett av en alldeles speciell liten varelse...



Att få sitta på en liten gren när solen går ner - det är livslust det!


Myra sittandes på pinne

Och myror, de kommer jag återkomma till många ggr då de fullständigt kryllar av dem i min dator :o) Samtliga bilder är tagna med Canon 5D Mark II och Canons 100/2,8 och någon är tagen med Tamron 90/2,8 Bilderna bör nog helst ses på kvällen när inget sidoljus stör för mycket!
 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar