fredag 20 juli 2012

Blått hav

Ett blomstrande hav i blått....., eller är det lila? :o) Tänk att en färg som blå finns i så många oändliga nyanser och att försöka beskriva en färg är inte alltid så lätt.. Himmelsblå, koboltblå, denimblå, ljusblå, mörkblå, marinblå m.m... Sen skiftar ju alla färger i förhållande till ljuset, så att försöka beskriva en färg rätt är inte alltid det lättaste!

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - S 1250 - B 2,8 - ISO 100

På jobbet bad dom mig beställa in årets sommarblommor, jippie vad kul :o) (Dessa bilder på klockhyacinter är dock ej från blommorna på jobbet) - vilka blommor är nu roligast att fotografera? - Vilka blommor drar till sig flest söta insekter? Ahhh, jag såg fantastiska blommor framför mig, helst en vacker sommaräng med blandade skönheter...., är det inte typiskt? När man väl ska göra något, så ser man allt ur en fotografisk vinkel, och det går ju inte an :o) Vitt och blått, mina favoritfärger och även de färger som finns i både företagets byggnad och logga, - så det var enkelt, en underbar blandning av vita och blå sommarblommor valde jag och skickade iväg min beställningen, efter att ha pratat med dom i telefon.

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - S 160 - B 2,8 - ISO 100

- Och här har jag valt att lägga skärpan en bit utanför för att få en drömsk känsla, samt överexponerat den en smula för själva känslan. Så stod han plötsligt därute en dag och planterade, - killen från växthuset och jag sprang ut och såg helt fantastiska blommor som han plockat fram - wow!! Det var bara ett litet fel, dom var inte blå - dom var lila ;o) - Du, det var helt underbara blommor, men det blev nog lite fel med färgen säger jag försiktigt och känner mig jättedum att överhuvudtaget komma med nån form av klagomål. - Fel färg? Han tittar på sin beställning och sen på mig och svarar - Nej, färgen är rätt och så ler han stort! - Jag tittar på honom och säger, jag beställde blå och vita blommor, och tillägger snabbt att det gör inget, dessa är lika vackra. - Då tittar han på mig och sen på blommorna och säger - men dom är ju blå och ler om möjligt ännu större!! Vad säger man? Nej, dom är lila ser du väl? Jag säger inget, utan funderar över det, och om han tycker dom är blå - så är dom blå i hans värld! Jag ler tillbaks och säger, - Ja, dom är iaf inte röda och dom är otroligt vackra, tack snälla du för att du gör det så fint och så vänder jag mig om och ska gå in, varpå han säger; - Dom var faktiskt blå när jag tog dom i växthuset, men i detta ljuset ser dom faktiskt lila ut :o) ~ Och tänk så olika färgerna blir när man fotograferar i olika ljusförhållande, det vittnar iaf mina bilder här om, och det är det som är så himla kul med foto, ljusets roll i bilden!


Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - S 350 - B 2,8 - ISO 100

Här har jag valt att lägga skärpan en bit utanför fokus, samt använt en svag rörelse för att försöka fånga en drömsk känsla.

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - S 2500 - B 2,8 - ISO 100

De här är mer lilafärgade än de ovan, ett tydligt exempel på hur ljuset förändrar färgerna på de mest ljuvliga vis.

Canon 5D Mark II - Canon 100 -2,8 - S 512 - B 3,2 - ISO 100

Önskar er alla en underbar fortsättning på sommaren, och att den blir precis så som just du önskar det ♥ /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar