söndag 31 augusti 2014

En blå Juvel


Idag är en sådan där vansinnigt tråkig dag :) Det är Söndag, det regnar, och jag har diskbråck - kan det bli roligare? :) Det är så tråkigt att jag börjar skratta, hur galet är inte det? :) Så, när jag nu sitter här helt förlamad av en dum smärta, tänkte jag att då kan jag ju skriva en blogg, och göra något annat än att bara tycka att det är tråkigt.
Jag öppnar en mapp från i somras och plötsligt skiner solen igen, även om det kanske inte syns i mina bilder.

För just på dessa bilder av denna lilla goding jag ska visa er, gick solen i moln. Och det var rätt bra faktiskt, för då fick jag fram färgen lite bättre på denna fina Jungfruslända som just i detta ögonblick kravlat sig upp från vattnet, då den varit nere och lagt ägg. Japp, den var nere med en hona och la ägg. Tyvärr blev dom bilderna inget vidare, mest suddigt då jag envisas med att fota med äldre objektiv och bländare 1,5 :)

Man är ju märklig, för man vill gärna fånga lite skärpa, å andra sidan är det inte skärpan jag är ute efter utan helheten och känslan och inga artbilder. Lite svårt att förklara, men ju svårare, ju roligare :)

Här sitter denna vackra slända och torkar av sig vattnet och den är så söt att jag smälter. Jag kan inte låta bli att berätta för den hur fin den är, och under tiden jag talar med den, tittar den på mig som om den förstod exakt vad jag sa :) Fast det gör den ju antagligen inte, men hemskt kul att se hans kroppsspråk under tiden.


Jag berättar för honom att det var skönt att solen gick i moln, för jag blir helt yr i huvudet av värmen, och just då tar han med sina söta små händer runt sitt huvud som om han höll med och jag utbrister i skratt av hans underbara charm :)


Jag sitter och ligger t.o.m i vattnet under tiden jag fotar, och det är så nära att jag tappar kameran då jag börjar skratta åt denna lilla sötnos och hans charm :)


När han torkat av sig vattnet sätter han sig lite mer upp och tittar mig rakt in i ögonen, han tycker jag är en underlig art och jag håller helt med honom.

Jag fylls av värme och kärlek i hjärtat när jag ser hur vacker hans värld är. Alla växter som växer här, så smakfullt planterat och det är ingen mindre en Moder Natur som ligger bakom detta vackra.

Under tiden jag ligger där, känner jag hur någon nafsar på mina ben :) Det är mängder med små söta fiskar i stora stim som vill se vem jag är. En bit ifrån mig kan jag se en kräfta vandra runt där på botten och runt omkring mig simmar massor av skräddare, och på mitt huvud och axlar landar trollsländor och jag älskar ljudet av deras vingslag .

Jag är i paradiset denna dag och jag älskar att återkomma hit och bara få vara där i detta kristallklara vatten.


Jag tittar på trollsländan igen och det är då jag känner att skrattet bubblar över och kameran ligger risigt till när jag börjar skratta där liggandes i vattnet:)

För detta charmtroll håller just nu sina ursöta händer runt huvudet, samtidigt som han tittar på mig och allt jag känner är hur han frågar mig - Hur är det med din yrsel nu, har den gått över?

Jaaa, jag tolkar in och jag tolkar fritt men åååh, vad han pratar med mig och jag blir alldeles lycklig :) Jag ler så det bränner i käkarna, jag ler när jag ser hans skugga reflekteras i vattnet. Vilken fantastisk liten själ.


Vart jag än vänder blicken är dom överallt. Och nu när solen återkommit och jag känner att jag måste sjunka ner med kroppen helt i vattnet för att inte bränna sönder axlar och hela jag, så vet jag i mitt hjärta - att dessa bilder jag ser ska jag alltid minnas.

Jag ska minnas dom när vintern och hösten griper tag i mig. Då ska jag bara tänka på att snart är jag förhoppningsvis där igen hos dom i detta vackra paradis.



Och har ni inte provat att lägga er i en vacker Å eller förtrollande bäck en het sommardag - så gör det. Man blir alldeles förtrollad av skönheten.

Min syster brukar säga att det är som en enda stor lekplats för oss. Vi kan ibland säga, ska vi fota i Ån, en liten stund ...? Det slutar alltid med att minst 6 - 8 timmar har gått :)

Bara att få sitta på en sten där mitt i Ån slår det mesta.


Alla bilderna är tagna med en Canon 5D mark II, samt gamla objektiv från Ryssland som är tunga som tegelstenar :)

Som vanligt enkelexponeringar, inga filter, inga stativ och inget annat som kan vara bra att ha med sig :)

Vi ses snart igen, nästa gång ska vi kanske ta en titt hur Skräddarna har det eller så kollar vi in något annat, vad som dyker upp i nästa mapp får jag väl säga! Var rädda om er!

 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar