söndag 10 augusti 2014

Kära Sommaren :)


Hur ska man börja? Bara att sätta en titel till sitt inlägg går åt skogen :) Hur gör man vill jag vråla? Jag har glömt bort hur datorn fungerar - Kan inte låta bli att skratta :)
Tänk så fort man kommer ifrån det här livet med datorer och annat, bara för att sommaren fångade en i sitt underbara varma kärleksgrepp :)

Min syster ringde mig nyss och frågade - vad ska du göra idag? Jadu, just nu vet jag inte, jag har satt igång min dator och jag vet inte riktigt om jag ska göra ett blogginlägg, vet inte ens hur man gör längre? Vet inte hur datorn fungerar, var tvungen att sätta igång den två ggr innan den fungerade :)

Den har semester, det enda den används till är att ladda över bilder. Måste bara prova och se om jag minns... ;) Men nu ska jag överraska mig själv och göra ett inlägg. Öppnar en mapp, ok, det här blir nog inget vidare, men det är en början iaf på en härlig sommar :)

                                      Liten söt röd rubin i små gula solar på ängen :)

Sommarängar, jag tokälskar sommarängar!! Att sätta sig på en äng på kvällarna medan håret fortfarande är blött och rufsigt och känna solens strålar värma en, det är livet!!

Jag skulle kunna sitta där för alltid känns det som. Eller på trappan till huset, det är något alldeles speciellt med en solvarm trappa en sommarkväll då värmen ligger kvar och solen vägrar ge vika för natten, I LOVE IT :)

          En liten söt skalbagge spejar ut över ängarna, över hans vackra land, ser ni honom? :)

I våras undrade jag om jag hade förändrats? Jag kände nämligen inte den där vanliga längtan efter sommaren. Något var förändrat..., och på ett sätt kände jag lättnad. Tänk om jag kunde bli en höst och vintermänniska, så mycket lättare mitt liv skulle bli och denna vintern hade jag ändå känt en annan kärlek, iaf en smula kärlek till vintern, inte hösten...., usch usch ;)

Jag kom på vad det var som gav mig ångest. Det var rädslan hur Lloyd skulle hantera sommaren och värmen. Oron gnagde inom mig och jag såg inte fram emot den då jag såg hur han njöt så fort det var snö. Och jaaaa, jag har installerat kyla i hemmet sen år tillbaks, så inomhus är det alltid kallt. men man måste ju vara ute också och tack o lov älskar vi båda havet :) Så bada bada bada!

Och hur det än är, om någon man älskar lider, så försvinner ju glädjen. Man vill ju göra allt för att den ska må bra. Förbannade Borrelia och Anaplasma, förbannade fästingkräk som förstör människor och djurs liv. För ja, det är tack vare dessa kräk som han har problem än idag. Han är inte ensam, jag är med i klubbar eller vad det kallas, och ser hur folk kämpar med dessa sjukdomar. Och värmen är något som tydligen får många utav dessa stackare att må pyton.

Skulle kunna skriva så mycket mer om fästingburna sjukdomar och hur det ser ut idag, men hoppar över detta så länge. Hur som helst, vi njuuuuuter båda två av sommaren, ok, ibland blir det lite väl hett för Lloyd då får jag se till att han blir avkyld, kanske inte alltid lätt, men skam den som ger sig!


För att återgå till sommaren den absolut bästa av dom alla, länge leve den, låt den aldrig ta slut :)

Jag vågar knappt skriva dom där raderna här ovan om sommaren jag älskar för mamma mia så mycket klagomål det varit på sommaren i år. Jaaa, återigen, jag känner mer än vad jag kan skriva med er som lider, jag bor ju ihop med en så jag vet. Ändå måste man få älska den. Jag avskyr mörkret och kylan, jag får ångest bara jag tänker på höst. Ok om vintern blir vit och kall, då är jag med, men annars - nejtack! Det är bara att inse att jag är en sommarmänniska rakt igenom :)

Här från skogen en sommardag eller kväll var det ju :) Söta små vita blommor fyllde marken, så vackert!

Spindlarna, jag har så många spindelbilder i år, men i denna mapp var där bara en till mångas glädje antar jag? ;) Han har fångat sin kvällsmat iaf och ska nu njuta av en god middag! 

Nämen här hitta jag några på igelkottisarna, jag älskar dom!! Finns det något sötare än igelkottarna som kommer exakt kl. 22 00 varje sommarkväll för att få lite smått o gott att äta?

Och vem har sagt att en igelkott är långsam? Ånej, Maurice här ovan, ja han heter så :) Han springer alltid, jag ser han ibland då han är på väg hitåt i 190 och jag kan inte låta bli att skratta, han har alltid BRÅTTOM, t.o.m när han äter går det undan.

Ljuset var starkt denna dag, stora kontraster så jag valde att konvertera dom till sv/v! Han är ett charmtroll Maurice, han går fram till en, doftar på ens händer, går runt en, doftar på en som om han vill gardera sig om att det är HON :)


Hade det varit lite mörkare ute så hade jag kanske lyckats få bara hans konturer av solen, men jag lyckade inte riktigt för han har alltid bråttom ju ;) Men visst är han söt?


Sen måste jag mitt i denna röra när jag öppnar nästa mapp få berätta om en alldeles fantastisk fotograf och vän till Jonna och mig!! Nämligen Christer Karlsson!

Se hans underbara bilder på hans hemsida: http://www.ckarlssonsbilder.se/index.html Christer har vi känt till i många år från bl.a Fotosidan där han var en stor inspiration för både mig och Jonna.

Jag minns så väl första gången jag såg hans drömska blombilder och hur jag kunde sitta och titta på dom länge och inte riktigt förstå varför jag egentligen älskade dessa bilder mer än andra blombilder.

Jag återkom ständigt till hans bilder och tyckte att han var inte bara fotograf, han var en sann konstnär i sitt skapande. Vi har haft kontakt genom åren men det var först på senare tid vi äntligen fick träffa denna fotograf.

Till slut fick vi iaf träffa denna fotograf och det var som att träffa en gammal vän man känt hela livet.

Förutom hans fantastiska bildskapande är han ödmjuk, vänlig, artig, snäll, skiiiiiitsnäll, rolig och aldrig ett enda skrytande ord fast han kan trolla fram bilder på löpande band som får en att slita håret av sig hur kan lyckas.

Ibland när vi varit ute och fotat och ni vet när man inte får fram det där man önskar, när inget fungerar hur man än bär sig åt, så kan man gå fram till Christer som är fullständigt uppslukad av något han hittat, och fråga - Vad fotar du? Får vi se? :) och i ärlighetens namn begriper jag inte hur han gör, för han kan få en död stubbe att se ut som rena sagobilden. Då är man skicklig och han inspirerar oerhört mycket.

Han har mängder med fotoideér och det är en stor glädje att få ha dig som vän och någon som vi kan bråka med när vi är ute och fotograferar, för visst måste man väl ändå slåss lite? ;)

Så här kan det se ut :) Denna bild tog jag en dag i somras då vi var ute och fotade och Christer hela tiden tog magiska bilder och vi orkade inte för det var för varmt - ja, då slutade det som det brukar, Christer fick stryk igen för att han är så bra :)))

Så går en riktigt workshop till, om nu någon undrade :)) Iaf Jonnas och mina ;) Bilden är kanske lite suddig och det beror på mitt gamla objektiv från Ryssland och att jag envisas med ett extremt kort skärpedjup, men ni ser ju själva :)


Han vet inte om att jag tog denna bild, för han och Jonna stod framför mig så jag inte kunde fota...ja, dom gör alltid så, ställer sig framför mig så jag inte kan få någon bild :))


Nä, nu ska jag sluta svamla för denna gång. Är jätteglad att jag lyckades få igång min dator och för att jag hann skriva ett inlägg, ska verkligen bli bättre på detta snart, med många härliga sommarinlägg :)

Var rädda om er och njut av vår fantastiska sommar, och bada så mycket ni kan och lyssna riktigt noga på vad havet säger er när ni dyker, för det finns ingen som kan säga så vackra saker som Havet!

Alla bilderna är tagna med en Canon Mark II 5D och äldre objektiv från Ryssland, förutom bilderna på Maurice som är tagna med ett Canon 70-200. Enkelexponeringar som vanligt och inga stativ eller annat som kunde vara bra att ha :)

 /Tammy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar